کیفیت قابل قبول هوای سمنان

کیفیت هوای سمنان و شاهرود با وجود وضعیت «ناسالم و بسیار ناسالم» برخی استان‌های همجوار، در وضعیت زرد و «قابل قبول» با شاخص ۶۷ و ۵۸ قرار گرفت و وضعیت هوای گرمسار پاک با شاخص ۳۷ است؛ در عین حال، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد در دارالمرحمه، نسبت به افزایش شیب یا گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک از بعدازظهر شنبه تا پایان وقت روز جمعه هشدار داده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷ 09 July 2024

به گزارش «تابناک سمنان»، چند روزیست که وضعیت هوا در برخی استان‌های کشور حتی به تعطیلی منجر شد، اما وضعیت هوای شهر سمنان روز سه‌شنبه طبق اطلاعات سامانه پایش هوای کشور در شاخص ۶۷ در سنجش ذرات ۲ و نیم میکرون، شهر شاهرود در شاخص ۵۸ و گرمسار در شاخص ۳۷ دارای هوای پاک در سنجش ذرات ۱۰ میکرون قرار دارد.

کیفیت قابل قبول هوای سمنان/ تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک میهمان دارالمرحمه

وضعیت هوای سمنان در شرایطی در وضعیت زرد قرار دارد که وضعیت کیفیت هوا در برخی استان‌های همجوار از جمله قم در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است.

سنجش گاز و غلظت ذرات معلق از لحاظ بنیان کربنی، گوگردی و ازته در اندازه ۲ و نیم و ۱۰ میکرون در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان سمنان انجام می‌شود.

با این حال، اداره‌کل هواشناسی سمنان طی هشدار زرد شماره ۱۶ نسبت به افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک از بعدازظهر شنبه تا پایان وقت روز جمعه هشدار داده است.

در این هشدار آمده است وزش باد نسبتا شدید تا شدید، تندبادهای لحظه ای و گرد و خاک در غالب نقاط به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب به همراه کاهش نسبی کیفیت هوا و افزایش نسبی غلظت غبار دور از انتظار نیست.

پیشتر بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفته بود: بررسی داده‌ها در ایستگاه‌های سنجش آلودگی در سه شهر سمنان، گرمسار و شاهرود نشان می‌دهد اگر هوا به سمت ناسالم پیش برود، عدد موثر در آلودگی هوا خروجی گاز نیست، بلکه ذرات معلق است.

طبق بررسی و تحلیل داده‌ها، ذرات عامل ناسالم شدن و آلودگی هوا در شهرهای دارای ایستگاه سنجش آلایندگی هستند، استان سمنان درگیر ورودی و خروجی ذرات معلق به واسطه وزش باد است.

ذرات گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش بادی عامل اصلی آلودگی هوا هستند، شمار کانون‌های فرسایش‌ بادی مبدا و مخزن ایجاد ذرات معلق به واسطه خشکسالی‌های اخیر در استان سمنان است و طبق مطالعه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست شمار کانون‌ها به ۲۱ کانون افزایش یافته است.

و براساس آنچه که از نظر کارشناسی به آن پرداخته شد، طبق گزاش‌ها کیفیت هوای شهر قم، برای سومین روز در این هفته، به دلیل پدیده گرد و خاک در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت و ادارات این استان به جز مراکز امدادی و درمانی تعطیل شدند.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط نارنجی یا ناسالم برای گروه حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط قرمز یا ناسالم برای همه، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بنفش یا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط ازغوانی یا خطرناک تعیین شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار