آزاد راه هایی که مراحل اجرایی شدنشان در مرحله وعده باقی ماند!

چرا پروژه اجرای آزاد راه شرق مازندران عملی نشد ؟!

کد خبر: ۱۱۷۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳ 29 July 2024

به گزارش تابناک مازندران ، حسین خانی:ماجرای قفل شدن خیابان ها و تردد زجرآور خودروها در جاده های مازندران برای ایام پیک مسافر، بحث تازه ای نیست. این موضوع همواره از مطالبات جدی ساکنان دیار طبرستان بوده و تا کنون بجز چند مسیر کوتاه، اقدام عاجلی برای رفع آن صورت نگرفته است. سالها قبل در دولت احمدی نژاد طرح ساخت آزاد راه شرق به غرب مازندران مطرح و حتی مباحث مطالعاتی آن نیز انجام شد. در آن زمان مهندس ابوطالب شفقت نماینده عالی دولت در استان بود و با جدیت تمام پیگیر موضوع شد اما علی تمام قول وقرار ها و وعده هایی که مطرح شد، در نهایت ماجرای این پروژه بزرگ و حیاتی در حد تیتر های درشت رسانه ها باقی ماند و به سرانجامی نرسید. بر اساس این طرح قرار بود به دلیل محدودیت هایی که در راستای تامین زمین برای احداث آزاد راه در غربی ترین نقطه استان وجود دارد، از رامسر تا حوالی تنکابن ، ساخت جاده در عمق دریا صورت گیرد و تعدادی مراکز تفریحی و تجاری و ساحل آرام نیز در این طرح دیده شده بود.طرحی که اکنون سالهاست در بایگانی پروژه های اجرا نشده ، خاک می خورد!
مدتی بعد با اتمام دولت احمدی نژاد و آغاز دوره روحانی ، وعده ساخت اتوبان دو طبقه مطرح شد و این ماجرا نیز قبل از اینکه خیلی صورت جدی به خود بگیرد، به فراموشی سپرده شد.
طرح ساخت تونل های عظیم و آوردن مترو از تهران به آمل نیز از آن دست پروژه هلی دهان پر کنی بود که در دوره نمایندگی یوسفیان ملا در آمل مطرح شد و او حتی تاکید داشت عملیات اجرایی آن آغاز شده است. در حالی که مردم منطقه در تصوراتشان خود را سوار بر مترو می دیدند و مقصد آمل تا پایتخت را با سرعت غیر قابل باوری طی می کردند، بعد از پایان دوران نمایندگی یوسفیان ملا، عملا این ماجرا نیز بی سرانجام ماند و حتی مسی از خود نپرسید راستی مترو تهران به شمال چه شد؟
در سالهای بعد از پیروزی انقلاب از این دست ماجراها کم نبوده اند و وعده ساخت آزاد راه شرق مازندران نیز آخرین آن نخواهد بود.
چند روز پیش بحث ایجاد و احداث آزاد راه شرق مازندران در نشست چند نماینده مرکز و شرق مازندران مورد بحث قرار گرفت و به سرعت رسانه ای شد. حال اینکه این طرح نیز سرنوشتی چون سایر قول و قرار ها پیدا می کند یا سرانجامی با رنگ و بوی متفاوت خواهد داشت، را گذر زمان مشخص خواهد کرد. اما تجربه ثابت کرده که برداشتن سنگ بزرگ علامتی برای نزدن است!
 موضوع گره ترافیکی سنگین شرق مازندران در شهرستانهای قائم‌شهر و ساری موضوع تازه ای نیست.
اما اینکه 5 نماینده نمایندگان حوزه انتخابیه ساری و میاندرود، قائم‌شهر و بهشهر برای پایان بخشیدن به معضل ترافیکی از استان، نشست مشترک ترتیب دهند وبرای اجرای آزاد راه شرق مازندران از قائم‌شهر به ساری تا ابتدای نکا و طول 50 کیلومتر وعده بدهند، تکرار همان قول و قرارهایی است که از زمان احمدی نژاد تا به امروز داده شده است. قول هایی که می تواند خالق تیتر های جذابی برای نمایندگان باشد و چند صباحی دلخوشی هایی را برای مردم فراهم سازد.
خبر انتشار یافته در این باره پر از باید ها و نباید هایی بود که به نظر نمی رسد در آینده چندان مورد اعتنای خود این 5 نماینده نیز قرار بگیرد. آنهم در شرایطی که کشور از نظر بودجه ای با محدودیت های بسیاری روبرو است و امکان ورود به چنین پروژه های هزینه بری ممکن نیست. چرا که اکنون برای آغاز عملیات اجرایی پروژه کمربندی هفت تن در جنوب قائمشهر به سمسکنده در شرق مرکز استان، سالهای طولانی است که صحبت هایی مطرح شده و هر بار نا توانی در تامین بودجه برای اجرایی شدن آن را راکد نگه داشته است و در عمل خروجی آن فقط چند تیتر و خبر بوده است. با همه این تلخی های گذشته، آرزو داریم که این بار حرف نمایندگان گفته هایی برای تیتر نبوده  و از مرحله گفته به عمل برسد.چرا که دوصد گفته چو نیم کردار نیست!
هفته نامه خان نامه

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار