پادَنگ سنتی‌ترین شالیکوبی مازندرانی ها

برخی از شالیکاران مازندرانی برای تبدیل شالی به برنج و آرد همچنان از پادنگ استفاده می‌کنند. شالیکاران شمالی در گذشته‌های دور برای تبدیل شلتوک به برنج و جدا کردن پوسته آن از وسیله‌ای چوبی، موسوم به پادنگ استفاده می‌کردند، وسیله‌ای که همچنان در برخی مناطق کوهستانی مازندران کاربرد دارد  و كار دستگاه شاليكوبی امروزی را انجام می‌دهد. دَنْگ، دستگاهی برای جداکردن پوسته برنج و غلاتی مانند گندم، جو و ارزن است، به کسی که پوسته غلات را با این دستگاه سنتی جدا می‌کند، دَنگی یا دنگ‌کوب و به این کار دنگ‌زدن هم می‌گویند.  دنگ بر دو نوع است نوعی از آن با فشار پا کار می‌کند که به آن پادنگ می‌گویند و نوعی دیگری نیز با فشار آب کار می‌کند که به آن آبدنگ می‌گویند.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴ 29 July 2024
به گزارش تابناک مازندران ، برخی از شالیکاران مازندرانی همچون گذشته برای تبدیل شالی به برنج و آرد همچنان از پادنگ استفاده می‌کنند.
 
شالیکاران شمالی در گذشته‌های دور برای تبدیل شلتوک به برنج و جدا کردن پوسته آن از وسیله‌ای چوبی، موسوم به پادنگ استفاده می‌کردند، وسیله‌ای که همچنان در برخی مناطق کوهستانی مازندران کاربرد دارد  و كار دستگاه شاليكوبی امروزی را انجام می‌دهد. 
 
دَنْگ، دستگاهی برای جداکردن پوسته برنج و غلاتی مانند گندم، جو و ارزن است، به کسی که پوسته غلات را با این دستگاه سنتی جدا می‌کند، دَنگی یا دنگ‌کوب و به این کار دنگ‌زدن هم می‌گویند. 
 
دنگ بر دو نوع است نوعی از آن با فشار پا کار می‌کند که به آن پادنگ می‌گویند و نوعی دیگری نیز با فشار آب کار می‌کند که به آن آبدنگ می‌گویند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار