مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد:

ترکمنستان مقصد تجاری پرتقاضا برای ایران

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران در همایش تجاری تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود گفت: ترکمنستان یک مقصد تجاری پرتقاضا، پرجمعیت و پروسعت حوزه اوراسیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷ 25 July 2024

ترکمنستان مقصد تجاری پرتقاضا برای ایران

 

سیدکمال حسینی/تابناک رضوی: همایش تجاری تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان، عشق آباد ششم الی هشتم شهریور ماه در این شهر برپا می‌شود، برگزار شد.

محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران در این همایش تجاری با اشاره به اینکه، برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود در عشق آباد در ادامه رویدادهای قبلی که در این کشور توسط سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شده است خواهد بود، گفت: این نمایشگاه با هدف نفوذ به بازار خوب و مهم ترکمنستان که امروزه رونق بسیاری دارد خواهد بود زیرا دارای موقعیت استراتژیک مسیر کوریدور شمال به جنوب قرار دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود مسیرهای حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به سمت آسیای میانه و حوزه اوراسیا که با یک مرز مشترک طولانی و معابر گمرکی متعدد به سمت کشور ترکمنستان قرار دارند، باید از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده لازم را به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه، در طی برگزاری این نمایشگاه‌ها، ظرفیت و توانمندی‌های ایران در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی و همچنین ماشین آلات حوزه کشاورزی و صنعت غذا به خوبی به دیگر کشورها معرفی خاوهد شد، عنوان کرد: توانمندی تولیدی ایران در بخش کشاورزی و غذایی بر متخصصان و فعالان این حوزه در کشور پوشیده نیست و ایران یکی از کشورهای مهم در تولید و تامین غذای منطقه است.

بازاری با تاکید بر اینکه، دولت ترکمنستان توجه ویژه‌ای به بحث امنیت غذایی دارد، افزود: از سوی دیگر مسئله امنیت غذایی و استانداردسازی در صنعت مواد غذایی ایران نیز موزد توجه قرار دارد و به خوبی رعایت شده و با رفع اندک مشکلات موجود، مسیر صادرات تامین مواد غذایی برای کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان هموارتر خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: این نمایشگاه که به طور تخصصی در حوزه مواد غذایی برپا خواهد شد، شامل تمام کالاهای حوزه کشاورزی و صنعت غذا شده و با توجه به تقاضای داخلی و خارجی این قبیل محصولات در کشور ترکمنستان، می‌توانیم از این پتانسیل به نحو احسن استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تنها به صادرات مستقیم اکتفا نخواهیم کرد چرا که ترکمنستان را می‌توان یک مقصد تجاری پرتقاضا، پرجمعیت و پروسعت حوزه اوراسیا در نظر گرفت.

وی در خصوص شرکت‌کنندگان در نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان نیز، گفت: مهمانان خارجی زیادی از کشورهای همجوار ترکمنستان که به خرید محصولات ایرانی نیز علاقمند خواهند بود در این نمایشگاه حضور داشته و به این نمایشگاه دعوت خواهند شد و جلسات متعدد تجاری در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

بازاری با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های مختلف در گذشته، اظهار داشت: در آخرین نمایشگاه که سال گذشته و با وسعت ۲ هزار متر مربع با حضور مسئولین دولتی اعم از وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل سازمان توسعه و تجارت افتتاح شد، شرکت‌های بسیار خوبی توانستند در آن دوره حضور پیدا کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان بر لزوم اطلاع‌رسانی منظم و مکرر به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه جهت ایجاد تعامل دو طرفه و فرصت‌سازی جایگاه درخور ایران در بازار کشور ترکمنستان نیز تاکید کرد.

در ادامه غلام‌عباس ارباب‌خالص، سفیر پیشین ایران در ترکمنستان با اشاره به اینکه روابط ما با ترکمنستان به سالیان دراز بازمی‌گردد، افزود: دوره جدید همکاری‌های دو کشور با جلب اعتماد یکدیگر در حوزه‌های آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت نیز زحمات زیادی در برپایی این نمایشگاه خواهد کشید، اظهار داشت: حلقه ارتباطی ما با ترکمنستان و چین و دریاهای آزاد بسیار زیاده بوده و امضای سند همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه پزشکی ترکمنستان که یکی از قوی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ترکمنستان است را از اقدامات مناسب بین دو کشور عنوان کرد.

وی در ادامه همکاری‌های بین دو کشور، افزود: در همین راستا، پروژه‌ی ساخت اتوبان اینچه برون به ایران سپرده شد. همچنین سال ۹۸ و برای اولین بار نمایشگاهی از کالاها و شرکت‌های ترکمنستانی در مشهد به نحو بسیار خوبی برگزار شد.

وی به حوزه توریست سلامت اشاره کرد و گفت: توریست‌های ترکمنستانی در ایران از لحاظ آمار و ارقام با توریست عرب برابری می‌کنند و این در حالی‌ست که دولت ترکمنستان نسبت به امنیت و سلامت مردم و جامعه خود بسیار حساس هستند.

ارباب‌خالص با تاکید بر اینکه تبادل همکاری‌های نمایشگاهی بین دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: فرهنگ تغذیه در کشور ترکمنستان پیشرفت کرده و از حالت سنتی به لوکس تغییر کرده است.

سفیر پیشین ایران در ترکمنستان یادآور شد: میگو، گل و گیاه، خرما و پسته و بسیاری از کالاهای بخش کشاورزی، از جمله اجناسی است که مورد نیاز مردم ترکمنستان است و به دلیل نبود کالاهای ما در آن‌جا، بسیاری از مواد موردنیاز از دیگر کشورهای همسایه تامین می‌شود.

وی گفت: صنعت مرغ داری آن‌ها صنعت تازه تاسیسی است. همچنین تجار ما می‌توانند با ورود به حوزه تأسیسات کشتارگاه‌های صنعتی، مراودات اقتصادی خوبی را با این کشور برقرا کنند.

وی افزود: بعد از حضور سردار بردی محمداف، رئیس جمهور این کشور، وی در دومین سفر خود به ایران آمد که طی آن سفر توافقات خوبی نیز با کشور ترکمنستان صورت گرفت و ۱۷ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

وی تاکید کرد: بعد از استقلال ترکمنستان مناسبات ما با شیبی ملایم به سمت بالا و در حال توسعه بوده و در این مسیر با فراز و نشیب‌هایی نیز روبه‌رو بودیم.

ارباب خالص با اشاره به اینکه در سفر قربان‌قلی بردی‌محمداف ۵ سند به امضا رسید، اظهار داشت: این سندها عمدتاً دانشگاهی بوده که سند همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه پزشکی ترکمنستان که یکی از قوی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ترکمنستان بوده به امضا رسیده است.

سفیر پیشین ایران در ترکمنستان، شعار این نمایشگاه را حفاظت از محیط زیست سالم، امنیت غذایی و سلامت کودک، خانواده و جامعه عنوان کرد و گفت: دولت ترکمنستان همکاری های لازم را با تجار ایرانی در خلال برپایی این نمایشگاه انجام خواهد داد.

در ادامه حسن مرتجی، رئیس هیات مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های خارج از کشور و رویدادهای تجاری و صادراتی با اشاره به اینکه، ذائقه و سلیقه ترکمنستانی‌ها با ما بسیار نزدیک است، گفت: خدمات تجهیز حوزچه‌های پرورش میگو و مواد غذایی و تخم‌مرغ از اقلام پرمصرف ما برای مردم تاجیکستان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه صادرات زعفران ما از صادرات تمام کشورهای عضو cis در ترکمنستان بیشتر بوده، خاطرنشان کرد: هزینه صادرات کالاها و مواد ما از ایران به عشق آباد ۱۳۰۰ دلار بوده و این در حالی‌ست که هزینه صادرات از ترکیه ۷ الی ۸ هزار دلار تمام خواهد شد.

مرتجی در خصوص مقدار صادرات ما به کشور ترکمنستان نیز افزود: آمار غیر رسمی صادرات ما به کشور ترکمنستان در حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال بوده است.

در ادامه نیز اکبر گداری، مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد صادرات ایران به ترکمنستان در حوزه صنعت و معدن است، افزود: ۲۰ درصد این صادرات را کالاهای حوزه کشاورزی تشکیل داده و دلیل موفقیت صادرات صنعت و معدن در ۲۰ سال گذشته را حضور فعال در نمایشگاه‌های این حوزه و همچنین برپایی نمایشگاه‌های تخصصی دانست.

وی با تاکید بر اینکه یکی از بهترین راه‌های ورود به بازار، برگزاری نمایشگاه خواهد بود، گفت: سعی شده صدور ویزا در این مسیر به سهولت انجام شده اما متأسفانه در حوزه صنایع غذایی، این حضور کمرنگ بوده است.

وی در خصوص آمار صادرات ایران به کشور ترکمنستان در سه ساله اخیر،اظهار داشت: صادرات ما در سال ۴۰۱ جمعاً به ارزش ۴۶۵ میلیون دلار بوده است که ۳۹ میلیون دلار آن به صنایع غذایی اختصاص داشته است.

گداری یادآور شد: در سال ۴۰۲ نیز جمعاً به ارزش ۴۵۳ میلیون دلار صادرات انجام گرفته که ۷۹ میلیون دلار آن مربوط به صنایع غذایی بوده که این آمار نشان‌دهنده رشد ۸۰ تا ۹۰ درصدی صادرات در بخش مواد غذایی بوده است.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: طی سه ماهه اول سال ۴۰۳ جمعاً به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که ۱۳ میلیون دلار آن در حوزه صنایع غذایی بوده که در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته، در سال ۴۰۳ صادرات صنایع غذایی ایران به کشور ترکمنستان رشد ۴۵ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بازار ترکمنستان در حوزه صادرات علی‌الخصوص کالاهای ایرانی بسیار مستعد است، گفت: ورود به بازار ترکمنستان دشوار بوده و بهترین راه ورود به این بازار، شرکت در نمایشگاه‌ها است. همسایگی با این کشور و هزینه پایین حمل و نقل و سرعت بالای رسیدن محصول به دست مشتری و همچنین کوتاهی مسیر، به عنوان مزیتی رقابتی نسبت به دیگر کشورها تلقی خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: هم مرز بودن استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و استان گلستان نیز پتانسیل خوبی‌ست که این استان‌ها نسبت به دیگر استان‌ها در برپایی نمایشگاه‌های محلی خواهند داشت.

وی در پایان، افزود: برگزاری نمایشگاه توسط ترکمنستان در ایران در دستور کار قرار دارد و هدف ما بر این است که این فرصت و فضای نمایشگاهی را در اختیار آنها قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار