اجرای طرح «اسماء الحسنی» در مساجد استان های خراسان

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، گفت: در گام نخست طرح اسماء الحسنی به مسئله جمع‌آوری و بازیافت کتب قرآن و ادعیهٔ بدون استفاده یا مستهلک و اسماء متبرکه از مساجد پرداخته شده و در ادامه با همکاری ائمه جماعت آموزش‌های محیط زیستی لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا از مشکلات در این زمینه پیشگیری شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳ 13 July 2024

به‌گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام احمدنیا در نشست هم‌اندیشی معاونت فرهنگی اجتماعی این مرکز با مدیریت پسماند شهرداری مشهد و نیز شرکت آدیش الکترونیک آویژه شرق با موضوع ادامه همکاری در طرح «اسماء الحسنی» برگزار شد با اشاره به پیوند بین مسجد و امور عام‌المنفعه گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب مسجد را نهاد محوری جامعه اسلامی می‌دانند؛ همان‌طور که نبی مکرم اسلام نیز اداره حکومت را از مسجد انجام می‌دادند.
 
وی با اشاره به اینکه در حکومت حضرت حجت نیز اداره امور از مسجد خواهد بود به این روایت از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: زمانی که حجت ظهور کند مسجدی را پشت کوفه بنا می‌کند که هزار در دارد و خانه‌های اهالی کوفه را تا نهر کربلا به هم متصل می‌کند. 
 
وی افزود: در روایت دیگری از امام باقر علیه‌السلام داریم که دارالحکومه حضرت حجت مسجد کوفه خواهد بود، بیت‌المال مسلمین مسجد سهله و مساجد دیگر نیز نقش محوری خواهند داشت.
 
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، ادامه داد: معتقدیم هر مسئله‌ای که نظام اسلامی با آن روبه‌رو است باید با مسجد پیوند داشته باشد و مسجد باید برای حل آن تلاش کند لذا سعی کردیم در هر مسئله اعم از مسائل مستحدثه یا سایر مسائلی که جامعه با آن روبروست ورود کنیم.
 
وی افزود: در این راستا 23 تشکل در مساجد استان‌های خراسان فعال است و با توجه به اینکه نگاه مدیریت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان این است که در هر زمینه سازمان تخصصی آن هم حتما باید پای کار بیاید، این تشکل‌ها با همکاری ارگان‌هایی مثل قوه قضائیه، استانداری، ادارات کل استان، شهرداری و دیگر مراکز دولتی و خصوصی مشغول فعالیت است.
 
حجت‌الاسلام احمدنیا یکی از موضوعات مهم جامعه را محیط زیست دانست و به این سخن رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که محیط زیست موضوعی تشریفاتی نیست، بلکه موضوعی حیاطی برای جامعه اسلامی است. 
 
وی تصریح کرد: همان‌طور که با سایر ادارات همکاری‌های مختلفی را شروع نموده‌ایم، آمادگی داریم در زمینه محیط زیست هم که مسئله‌ای مهم و پیشگیرانه است، با ارگان‌های مربوط همکاری می‌کنیم و طرح اسماء الحسنی در این زمینه در مشهد آغاز شده است.
 
وی توضیح داد: در این طرح در گام نخست به مسئله جمع‌آوری و بازیافت کتب قرآن و ادعیهٔ بدون استفاده یا مستهلک و اسماء متبرکه از مساجد پرداخته شده و در ادامه با همکاری ائمه جماعت آموزش‌های محیط زیستی لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا از مشکلات در این زمینه پیشگیری شود.
 
همچنین مهندس ذبیحی نیز در این جلسه گفت: یکی از نیازهای اصلی کلان‌شهر مذهبی مشهد رعایت اصول و نگه داشتن شأن و منزلت قرآن کریم و اسماء متبرکه است.
 
وی با تأکید بر اینکه مردم خودشان این مسائل را رعایت کرده و می‌کنند، گفت: این مسئله نیازمند فرایندی است تا بهتر پیش رود و طرح اسماء الحسنی که طی جلساتی کارشناسی شده و زوایای فقهی و فنی آن بررسی شده در این راستا است.
 
وی افزود: اجرای این طرح نشان داد که باید در خیلی از مسائل از همکاری علما و مساجد شهر استفاده کرد تا به نتایج مطلوب برسیم.
 
گفتنی است این طرح به صورت آزمایشی در 20 مسجد شهر مشهد اجرا شده و در پایان این نشست نیز تفاهم‌نامه ادامه و گسترش همکاری این سه نهاد در طرح اسماء الحسنی امضا شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار