نگاه عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در مورد انرژی

به بهانه 10 ژوئیه انجام شد، یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به مناسبت روز جهانی انرژی‌های مستقل.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷ 12 July 2024

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با 10 ژوییه روز جهانی انرژی‌های مستقل، دکتر صادق صالحی عضو هیات علمی دانشگاه و استاد جامعه‌شناسی محیط‌زیست، با ارسال یادداشتی، به ارایه گزارشی تحلیلی از این روز و معرفی کتاب انرژی‌های تجدیدپذیر(رویکردی جامعه شناختی) پرداخت.

در زیر، متن موردنظر را مشاهده نمایید:

روز جهانی انرژی‌های مستقل و معرفی کتاب انرژی‌های تجدیدپذیر(رویکردی جامعه شناختی)

دکتر صادق صالحی- استاد جامعه‌شناسی محیط‌زیست

گزارش وضعیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر 2016 از سوی شبکۀ سیاستی انرژی‌های تجدیدپذیر برای قرن بیست و یکم  معروف به رِن21 ، نشان می‌دهد که اکنون تجدیدپذیرها به عنوان منبع اصلی و رقابت‌پذیر انرژی در بسیاری از کشورها در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. تا ابتدای 2016، 173 کشور دارای اهداف مشخص و 146 کشور دارای سیاست‌های حمایتی در زمینۀ انرژی‌های تجدیدپذیر بودند

 

ظرفیت گرمایش تجدیدپذیر نوین نیز همچنان فزونی گرفت و استفاده از تجدیدپذیرها در بخش حمل و نقل توسعه یافت. انرژی‌های تجدیدپذیر پراکنده نیز با سرعت در حال پیشروی است تا فاصلۀ میان جمعیت برخوردار و جمعیت محروم از انرژی را کمتر کند. این رشد و گسترش فزاینده ناشی از عوامل مختلفی است که نخستین و مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از این که اکنون تجدیدپذیرها می‌توانند از نظر قیمت در بسیاری از بازارها با سوخت‌های فسیلی رقابت کنند. دسترسی بهتر به تأمین مالی، نگرانی‌ها در مورد امنیت انرژی و محیط‌زیست، تقاضای رو به رشد برای خدمات انرژی نوین در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور و نهایتا، مدیریت دولت ها نقش موثری در این زمینه ایفاء می‌کنند.

گذار انرژی و یا تغییر و تحول در انرژی چیز تازه‌ای نیست و

طول دهه آینده تحقق خواهد بخشید(براون و همکاران، 1395، پیش گفتار). البته، وضعیت کشورهای مختلف جهان از حیث شرایط، امکانات و زیرساخت‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر متفاوت است. ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، ظرفیتهای زیادی برای استفاده از انرژی‌های نو به صورت انواع انرژی‌های برق‌آبی، بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و نیز زیست توده دارد. برخی از این ظرفیت‌ها مثال‌زدنی است. به عنوان مثال، ایران در منطقه‌ای واقع شده است که با داشتن حدود ٣٠٠ روز آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد؛ لذا استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به دلایل مختلفی مانند دسترسی آسان و سهولت تبدیل شدن به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط‌ زیست و تجدیدپذیری، از مطلوبیت زیادی برخوردار است. افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی در سبد انرژی کشور، افزون‌بر کاهش آلودگی محیط زیست و هزینه‌های اجتماعی مربوطه، سبب بالابردن ضریب امنیت انرژی و تقویت کشور از نظر پدافند غیرعامل می‌شود. از دیگر ضرورت‌های استفاده از انرژی‌های نو در ایران، وضعیت تولید و مصرف نفت در کشور است. مصرف نفت در ایران با یک شیب ثابت افزایش پیدا کرده، اما تولید دارای نوسانات زیادی بوده است. آنچه که اهمیت دارد بحران انرژی "سال یخبندان" در ایران است. یعنی با توجه وضعیت نابرابر تولید و مصرف نفت در کشور، بیم آن می‌رود که کشور به جای تولیدکننده نفت، به مصرف‌کننده آن تبدیل شود. به طورکلی، انرژی‌های نو باتوجه به زیرساخت‌های موجود در کشور می‌تواند سهم خود را در سبد انرژی کشور افزایش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار