حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی:

هدف امام حسین(ع) «نهی از منکر» بود

امام جمعه نکا هدف امام حسین(ع) را «نهی از منکر» برشمرد که یکی از بزرگترین منکرات، خود یزید بود و تشریح کرد: امام حسین(ع) در پاسخ به دعوت کوفیان که نوشته بودند ما امام نداریم و از شما می‌خواهیم به سوی ما بیایید، ایشان به سوی کوفه حرکت کرد.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲ 14 July 2024
به گزارش تابناک مازندران، نماز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ شهرستان نکا با حضور پرشور مردم و مسئولین و به امامت حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی در مصلی امام خمینی (ره) این شهرستان برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام محمدی لائینی در آغاز خطبه اول، خود و نمازگزاران را به تقوای الهی توصیه کرد و با اشاره به ایام شهادت امام حسین(ع) گفت: حرکت امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه و سپس به سوی کوفه، یک حرکت سیاسی و به این دلیل بود که ثابت کند برحق است و حاکمیت جامعه اسلامی، حق اوست و همچنین با جهاد تبیین به مردم بفهماند یزید شخص فاسقی است و شایسته خلافت جامعه اسلامی نیست، زیرا مردم براساس تبلیغات دستگاه خلافت بنی‌امیه، حق را گم کرده بودند.
 
وی بیان کرد: امام(ع) فرمود: «یزید، فاسق علنی و شارب خمر است و من هرگز با فردی همچون یزید بیعت نخواهم کرد» و همچنین امام(ع) در پاسخ مروان فرمود: «اگر امت، بزرگ و امیرشان شخصی مثل یزید باشد، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند» و  از جدم شنیدم؛ «خلافت بر آل ابی‌سفیان حرام است».
 
خطیب جمعه نکا هدف امام حسین(ع) را «نهی از منکر» برشمرد که یکی از بزرگترین منکرات، خود یزید بود و تشریح کرد: امام حسین(ع) در پاسخ به دعوت کوفیان که نوشته بودند ما امام نداریم و از شما می‌خواهیم به سوی ما بیایید، ایشان به سوی کوفه حرکت کرد.
 
حجت‌الاسلام محمدی لائینی با طرح سوالی که چه فرقی می‌کند امام حسین(ع) حاکم و امام باشد یا یزید؟ تصریح کرد: تفاوت این است که امام می‌خواست حاکم باشد تا حکم خدا را جاری کند اما یزید حکم خود را جاری می‌کرد.
 
وی به بیان ویژگی‌های حاکم اسلامی پرداخت و گفت: حاکم اسلامی باید ظرفیت و تحمل داشته باشد، اهل جناح خاصی نباشد و ملاک او قوانین اسلامی باشد.
 
امام جمعه نکا در آغاز خطبه دوم نیز خود و نمازگزاران را به تقوا و پرهیزکاری سفارش کرد و با اشاره‌ی مجدد به ایام شهادت امام حسین(ع) گفت: یکی از ماجراهای عاشورا، مذاکره امام حسین(ع) با ابن‌سعد است که در جریان آن، امام به عمر‌سعد فرمود: «تو که مرا می‌شناسی و می‌دانی نوه پیامبر هستم، بیا و از جنگ منصرف شو»، ابن‌سعد گفت: «من در امنیت نیستم و ابن‌زیاد، من و خانواده‌ام را آزار خواهد داد». این گفتگوها طول کشید و چون عمر‌سعد متقاعد نشد امام فرمود: «تو از گندم رِی نخواهی خورد» و ابن‌سعد پاسخ داد: «جو رِی را خواهم خورد» که جریان این مذاکره به ابن‌زیاد رسید و نامه‌ی تندی به عمرسعد نوشت و او را توبیخ کرد که؛ «چرا مذاکره کردی؟ باید او را بکشی و بدنش را مثله کنی».
 
حجت‌الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: امام حسین(ع) ماجرای آینده عمرسعد را به او گوشزد کرد و فرمود: «می‌بینم که سر تو در شهر کوفه آویزان است و کودکان دور سرت جمع می‌شوند و آن را با سنگ نشانه می‌گیرند» که همین‌گونه شد.
 
وی با بیان حدیثی از امام رضا(ع) که فرمود: «غم امام حسین(ع)، دیدگان ما را مجروح کرد و اشک‌های ما را جاری ساخت و این امر تا قیامت ادامه خواهد داشت»، افزود: مصیبت امام حسین(ع) تا حدی است که امام زمان(عج) نیز می‌فرماید: «من در این مصیبت، خون گریه می‌کنم».
 
خطیب جمعه نکا به توصیه‌های مقام معظم رهبری به رئیس جمهور جدید اشاره کرد و گفت: ایشان توصیه کردند که «رئیس جمهور جدید، راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد»، «از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند»، چراکه؛ در کشور، ظرفیت‌های انسانی خوبی وجود داد که استفاده از آنان موجب پیشرفت کشور خواهد شد و همچنین «مردمی بودن که از خصوصیات بارز شهید رئیسی بود، باید آن را حفظ کند».
 
خبر: الهام زارعی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار