مازندران در نشا و برداشت مکانیزه برنج پیشرو است

کد خبر: ۱۱۷۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹ 12 July 2024

به گزارش تابناک مازندران ، قاسم زاده در آیین برداشت نخستین خوشه های برنج در روستای شریعت کلای بابل در مازندران گفت:

برنج‌هایی که حالا علاوه بر مصارف داخلی سر سفره مردمانی از کشور‌های مختلف قرار گرفته به طوری که در این سال‌ها به کشور‌هایی مانند امریکا، کانادا ترکیه، آلمان، روسیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: مازندران در نشا مکانیزه با ۱۵۰ هزار هکتار رکوردار و در برداشت مکانیزه هم با ۶۸۰۰ کمباین مخصوص برنج پیشرو است.

 مومنی تصریح کرد: پیش بینی مقدار تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن در کشت اول را نشان می‌دهد یعنی ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل، اما هرچه تولید بیشتر باشد دغدغه‌ها انگار بیشتر است و واردات مهمترین ان را تشکیل می‌دهد.

یوسف نوری استاندار مازندران در این مراسم گفت: حذف ارز ترجیهی برای واردات برنج یک مطالبه جدی است که باید اجرایی شود و یکی از نخستین موضوعات مطرح شده در سفر استانی رئیس جمهور شهید به مازندران رفع مشکل برنجکاران استان بود.

وی با بیان این که اگر امروز کشور در تولید گندم خودکفا شد به خاطر قیمت گذاری خوب در این محصول بود، گفت:

برنج یکی از محصولات راهبردی است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این باره گفت: برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و با تصمیم اتخاذ شده در زمان برداشت برنج وارداتی صورت نخواهد گرفت.

از اولین روز که ساقه‌های برنج به آب و گل سپرده شد ۹۰ روز گذشت تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳ روزی باشد که خوشه‌های طلایی خرمن خرمن برکت را برای برنجکاران داشته باشد.

برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان این استان است نخستین خوشه‌های برنج در روستای شریعت کلای بابل در مازندران به بار نشت.

در مازندران بیش از ۶ رقم شالی کشت هم محلی و هم پرمحصول می شود. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار