کد خبر: ۱۱۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 13 October 2015
انزلی-ایرنا- انجمن داستان هزار و یک شب انزلی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و شعر و شعور در بیستمین شب ماه مهر ظهور ستاره بی افول شعر و ادب پارسی خواجه شمس الدین حافظ شیرازی را گرامی داشتند .

به گزارش ایرنا، این آیین با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی با حضور شاعران و اهالی فرهنگ و هنر و ادب در مجتمع فرهنگی ارشاد انزلی شعر باران شد.
رییس انجمن داستان هزار و یک شب انزلی در این آیین با اشاره به هفت قرن بلندای حضور حافظ در زندگانی مردم ایران زمین گفت : پارسیان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی را چون خویشان خویش می شناسند و خانه های این دیار سالها میزبان دیوانش بوده اند و مردمانی از هر طیف و طایفه با غزلهای او زیسته اند .
مریم ساحلی خاطرنشان کرد: شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است که عطرش در جانمان تا همیشه باقی و ردپای غزال غزلهایش در نقش و نگار نقاشان ، شعر شاعران و قصه های قصه پردازان و رویاهای آدم های این سرزمین تا ابد جاری است .
اسماء میرزایی دانشجوی دکترای ادبیات فارسی بعنوان سخنران این مراسم گفت : اگر بپذیریم که هنرمند فردی است که جلوتر از زمان خود حرکت می کند و هنرمند واقعی کسی است که سطح اندیشه ، عاطفه و تفکر جامعه را به سطحی بالاتر می رساند در واقع می شود حافظ را هنرمند واقعی دانست .
وی افزود : حافظ سیر درخشانی را طی کرده و آزادی و آزادگی نسل بشر را فریاد زده و زیربار معیارهای حاکم نرفته است .
سخنران آیین پاسداشت حافظ خاطرنشان کرد :او در سراسر حیات خود پیوسته سرگرم تکامل بخشیدن به هنر خویش بوده که گاه سیاسی و گاه اجتماعی و البته گاه دگرگونیها در مبانی جمال شناسی هنر او بوده است .
وی متذکر شد: برای درک انچه در شعر حافظ است خواننده باید سطح خود را از مخاطب عام بالاتر ببرد و هرچه سطح خواننده بالاتر رود لذت بیشتر و درک بیشتری نصیبش می شود .
میرزایی افزود :حافظ هنرمندی است که برای خود حق تحول و برای مخاطب احترام قائل است و بهانه شعر جوششی را تنها خاص افرادی می داند که به تعطیل تفکر و اندیشیدن معتقدند در حالی که خود حافظ می کوشد تا ایده ال ترین شکل ممکن را به شعر خود بدهد .
سخنران مراسم پاسداشت غزلسرای بزرگ شیراز گفت : سیر تاریخ جهان بینی حافظ از جهان یک شاعر عادی و یک انسان معمولی به عالم یک رند و ابر مرد در دوران کمال هنری و فکری است .
نعمت اسلامی ، ناجی غریب زاد، خیرالله فرخی، سمیرا صمدی ، آرش فهمیده ، امیر کامکار، آرش فرزام صفت، مهناز یوسفی ، لیلا امیر یگانه، فرزام امین صالحی و سارا سیم دار شاعرانی بودند که در این آیین به شعرخوانی پرداختند .
اجرای دو غزل حافظ توسط مجتبی قاسمی همراه با تکنوازی تار از بخشهای دیگر این برنامه بود.
فرزام امین صالحی خواند: این چند سطر فاصله ی من تا شعر/بی یاد دست های تو هرگز/آسان نمی شود / و دست های تو رابطه ی من با شعر می شود/ و شعر می شود..
آرش فرزام صفت شاعری از شهر رشت سرود: گرچه دیروز او بزرگ نبود ،گرچه فردای کوچکی دارد/ بر نمی گردد از تصور خویش ، دلخوشی های کوچکی دارد/ ماندنت را گریستی اما .. می توانی نایستی اما/ توکه مجبور نیستی اما.. عشق امای کوچکی دارد ..
خیرالله فرخی خواند: فردا که با حال می آیی/حال ام را بگیر / چون فال گیری/ که حال ام را نمی داند / و می گیرد.
لیلا امیریگانه برای حاضران خواند: نه نمی شود / عذاب صورت من / مردم را از خیال حاشیه / نمی شود این بار / به حذف کوچه های اغراق / فاصله بسپارد..
شب گرامی داشت حافظ به پایان رسید اما حکایت دلدادگی مردمان این سرزمین به حافظ و اشعار نغز او برای همیشه باقی است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار