کد خبر: ۸۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 06 September 2015
«کاه و کلش» سرمایه‌ای ارزشمند پس از برداشت برنج در گیلان است که توسط برخی کشاورزان سوزانده و دود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هر ساله پس از پایان برداشت برنج، کاه و کلش ناشی از دروی این محصول تولید می‌شود که توسط عده‌ای از کشاورزان به بهانه نابودی آفات، سوزانده و دود می‌شود.

سوزاندن کاه و کلش طبق نظر کارشناسان مربوطه علاوه بر آلودگی هوا و زیست‌محیطی که نفس کشیدن را سخت می‌کند و چشم‌ها را آزار می‌دهد، خطرات گازهای حاصل از آن را تولید کرده و موجب بروز سرطان ریه می‌شود.

اگر چه امسال از شدت سوزاندن کاه و کلش نسبت به سال‌های گذشته کاسته شده اما این پدیده فصلی همچنان به عنوان معضل مطرح بوده و بر فضای برخی از مناطق گیلان حاکم است به طوری که شب‌ها دود ناشی از سوزاندن آن فرسنگ‌ها دل و چشم انسان را می‌سوزاند و بسیار آزاردهنده است.

کاه و کلش برنج در واقع سرمایه‌‌ای است می‌توان به‌خوبی از آن استفاده و برای کشاورزان درآمد کسب کرد و مسئولان گیلان امسال خرید کاه و کلش از کشاورزان را عنوان کرده‌اند اما باز هم در برخی نقاط این استان عدم تمکین از تعدادی کشاورزان دیده می‌شود که به جای به فروش رساندن این سرمایه مهم آن را می‌سوزانند.

ساقه و ته‌مانده‌های کاه برنج در صنایع سبک، فیبرسازی و کاغذ دیده می‌شود و کاه و کلش‌ می‌تواند تبدیل به کاغذ شود و به عنوان علوفه برای خوراک دام نیز مورد استفاده گیرد.

با وجود اینکه کاربردهای صنعتی این پسماندها مشخص شده‌ اما همچنان در گیلان به دلیل سوزاندن آنها توسط برخی کشاورزان به عنوان یک معضل ذهن کارشناسان را درگیر کرده است.

آلودگی‌های ناشی از سوزاندن ضایعات برداشت محصول برنج می‌تواند در چرخه‌های زیست، زمین و شیمیایی اختلال به وجود آورد که این تغییرات بر روند فعالیت موجودات زنده تأثیر منفی می‌گذارد و سوزاندن ساقه‌های برنج موجب از بین رفتن مواد آلی خاک و تضعیف آن می‌شود.

ضرورت آموزش کشاورزان درباره مزایا و مضرات ضایعات برنج

تعدادی از کشاورزان که اقدام به سوزاندن کاه و کلش می‌کردند حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار فارس نشدند اما عده‌ای از کشاورزان نیز مخالفت خود را با آتش زدن کاه و کلش عنوان کردند و گفتند: می‌توان از این ضایعات استفاده بهتر کرد.

این کشاورزان اظهار کردند: در سال‌های گذشته آتش زدن کاه و کلش آزادانه صورت می‌گرفت و اگر چه موجب سختی در تنفس می‌شد اما مسئولان برخورد جدی نمی‌کردند و اکنون هر کس اقدام به این کار کند به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

این کشاورزان آموزش درباره مزایای ضایعات برنج را در جلوگیری از اقدام به سوزاندن آن تاثیرگذار دانستند و خواستار پیگیری مسئولان در زمینه آموزش شدند.

برخورد قانونی با کشاورزان متخلف در سوزاندن کاه و کلش

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره سوزاندن کاه و کلش در نقاط مختلف این استان اظهار کرد: هر ساله در فصل برداشت محصول برنج شاهد آتش زدن کاه و کلش ناشی از آن هستیم که به کشاورزان توصیه می‌شود از این امر خودداری کنند.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه کشاورزان از سوزاندن کاه و کلش به دلیل ضرر و زیان آن پرهیز کنند، افزود: سال گذشته 5 نفر از کشاورزان متخلف در شفت و رشت به دادگاه معرفی شدند.

وی از بخشداران و دهیاران روستاها خواست درباره ضرر و زیان ناشی از سوزاندن کاه و کلش به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه مردم نیز هرگونه تخلف در زمینه سوزاندن کاه و کلش را به سامانه 1540 اطلاع دهند، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین واحد و یا اداره محیط زیست تخلف سوزاندن کاه و کلش را گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه سوزاندن ضایعات برنج باکتری مفید خاک را از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: این اقدام حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد و در چرخه‌های زیست، زمین و شیمیایی اختلال به وجود می‌آورد.

کاه و کلش کشاورزان خریداری می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان نیز با اشاره به مضرات ناشی از سوزاندن کاه و کلش محصول برنج گفت: هماهنگی‌های لازم قبل از برداشت برنج با مراجع قضایی و انتظامی صورت گرفته و در صورت تخلف به صورت قانونی برخورد می‌شود.

حبیب جهانساز با بیان اینکه نیازی به سوزاندن کاه و کلش نیست، تصریح کرد: آتش زدن کاه و کلش به سلامت جامعه ضرر می‌رساند و بیماری تنفسی ایجاد می‌کند بنابراین از کشاورزان می‌خواهیم به جای سوزاندن ضایعات برنج، آنها را به فروش برسانند.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست اقدام قضایی درباره متخلفان انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: امسال با کاهش سوزاندن کاه و کلش مواجه هستیم اما گاهی شب‌ها بوی سوختگی در شهرها به‌ویژه رشت می‌آید که بحث قضایی آن پیگیری می‌شود.

این مسئول از خرید کاه و کلش کشاورزان خبر داد و افزود: کشاورزان می‌توانند اطلاعات لازم را از طریق دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و جهاد کشاورزی دریافت کنند و با رعایت نکات ترویجی پس از برداشت محصولات کشاورزی به ویژه برنج، ضایعات را نسوزانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار