فاجعه زیست محیطی سلامتی را تهدید می کند

حبیب فتحی با بیان اینکه یکی از مسائل روز جهان، مساله حفظ محیط زیست است، اظهار کرد: فاجعه زیست محیطی نه تنها آرامش و امنیت را از زندگی انسان می رباید بلکه سلامتی و هستی را تهدید می کند
کد خبر: ۱۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 24 March 2015
به گزارش تابناک گیلان ،پژوهشگر جهاددانشگاهی گیلان گفت: حفظ محیط زیست به مسائل زیادی ارتباط دارد که بزرگترین و مهمترین آن مساله فرهنگی و اجتماعی است.

حبیب فتحی با بیان اینکه یکی از مسائل روز جهان، مساله حفظ محیط زیست است، اظهار کرد: فاجعه زیست محیطی نه تنها آرامش و امنیت را از زندگی انسان می رباید بلکه سلامتی و هستی را تهدید می کند.

وی ادامه داد: طبیعت و محیط زیست موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است به وجود می آید. محیط زیست محل زندگی و تامین کننده اصلی ترین نیازهای انسان و پدیده ای است که هر روز بر اهمیت آن افزوده می شود اما متاسفانه انسان در دوران سلطه اش بر این کره خاکی به استفاده بی رویه و بدون برنامه ریزی از منابع طبیعی، ایجاد آلودگی های خطرناک در خاک، آب و هوا و از بین بردن توان زیست آن، پرداخته است.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی گیلان فرهنگ را عامل اصلی و به معنای موتور توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: بهبود محیط زیست زمانی حاصل خواهد شد که محیط طبیعی و فرهنگی انسان با هم مرتبط باشند. لازمه تحقق چنین هدفی، وجود اخلاق زیست محیطی در تمام اقشار یک جامعه در یک کشور است.

وی با بیان اینکه اخلاق زیست محیطی رفتار ایده آل بشر نسبت به محیط زندگی خود اعم از محیط طبیعی، محیط اجتماعی و فرهنگی است، گفت: مجموعه رفتارهای ضابطه مند در بستر فرهنگ موجب جهت دهی در ابعاد مختلف زندگی خواهد بود به عبارت دیگر فرهنگ، ریشه و ساختار اصلی توسعه همه جانبه است و زمانی می توان انتظار شادابی و پویایی را برای جامعه تصور نمود که این ساختار به صورت اصولی انجام یافته باشد.

فتحی اضافه کرد: متاسفانه اغلب جمعیت کشور در زمینه فرهنگ زیست محیطی با چالش های متنابهی روبروست و وسعت دامنه، مقیاس و پیچیدگی آن بی سابقه است. فشار آلودگی های زیست محیطی در مرز بحرانی است و هنوز جامعه فرهنگی کشور در سطوح ادراک مفاهیم، روش شناسی های نوین و غیره تاکنون نتوانسته است آنطور که باید و شاید به صورت فرهنگ زیست محیطی و کاربردی در کشور جایگاهی پیدا نماید.

پژوهشگر جهاددانشگاهی گیلان گفت: با اینکه اصل پنجاهم قانون اساسی، اهمیت حفط محیط زیست بسیار زیبا و همسو نگر نگارش و قوانین و مقررات دیگری هم به تبعیت از آن تهیه و تدوین مصوب شده است اما حفظ محیط زیست تنها در شعار باقی مانده است، چرا که به دلیل خلاءهای آموزشی و آگاهی های زیست محیطی، نبود احساس مسئولیت در کل جامعه، عدم اخلاق اجتماعی مناسب و غیره، به طور خلاصه فقر فرهنگی ناشی از آن، آلودگی های زیست محیطی کشور را به مرز بحرانی سوق داده است.

وی با بیان اینکه اکنون مسائل زیست محیطی بقدری دامنه پیدا کرده اند که قلمرو آنها دیگر به مسائل فنی ختم نمی شود، افزود: امروزه مسائل زیست محیطی عمیقا دارای مفهوم اجتماعی هستند و در کل مسائل زیست محیطی ریشه فرهنگی دارند و به منظور پذیرش بافتهای فرهنگی یک جامعه بایستی به صورت ساختاری با موضوع برخورد نمود.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست به مسائل زیادی ارتباط دارد که بزرگترین و مهمترین آن مساله فرهنگی و اجتماعی است، ادامه داد: در مساله محیط زیست رفتارهای نابهنجار در ارتباط با محیط زیست به علت ناآشنایی با فرهنگ شهرنشینی و عدم درک درست از اوضاع زیست محیطی حاکم بر جامعه و وضعیت اعتقادات فرهنگی مردم است زیرا مردم فرهنگ استفاده از منابع طبیعی و امکانات زیست محیطی و فرهنگ زیستن همراه با همزیستی با طبیعت را نیاموخته اند و یا به درستی آنرا درونی نکرده اند.

فتحی تصریح کرد: با نگاه عمیق به پیرامون استان گیلان به عنوان استانی با منابع طبیعی مناسب می توان مشاهده کرد که عدم مسئولیت پذیری در مراکز تفریحی باعث ایجاد مناظر نامناسب شده اند که با دیدن تصاویر آن فقط انتقاد از مسببان آن صورت می گیرد و هیچ تلاشی در راستای کاهش این مناظر از طرف عموم جامعه صورت نمی گیرد یا برداشت های نامناسب در معادن شن و ماسه و یا قطع درختان توسط بخش خصوصی را می توان در عدم توجه پیمانکاران به مقوله محیط زیست و توسعه پایدار جستجو کرد که در صورت درک درست از خطرات تخریب محیط زیست نیاز به نظارت کم رنگتر خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار