مدیرکل منابع طبیعی استان

مشارکت مردم نباشد منابع طبیعی نمیتواند هیچ رسالتی راانجام دهد

کد خبر: ۱۱۸۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶ 17 September 2024

مدیرکل منابع طبیعی استان در گفتگوی اختصاصی با تابناک گیلان با اعلام این خبر اظهار داشت  :
مشارکت مردم  برای ما در  تمام پروژه های ماخصوصا حفاظت بسیارحائز اهمیت است چون وابستگی مردم به منابع طبیعی خصوصا در روستاهای حاشیه جنگل و جنگل نشینان بسیار زیاد است.
 مهندس رضوی افزود :آنها بهترین حافظان منابع طبیعی هستند زمانی در حفاظت از عرصه های طبیعی می توانیم موفق باشیم که مردم و بهره برداران ما  که در مراتع هستند کمک کنند و با فرهنگ بالایی که دارند در حفاظت از منابع طبیعی دست منابع طبیعی را بگیرند
مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان اراضی ملی در سطح استان را حدود یک میلیون هکتار اعلام کرد و اظهار داشت:
 مساحت گیلان اگر یک میلیون و ۴۷۵  هزار هکتار است یعنی چیزی حدود ۷۰  درصد عرصه های استان را اراضی ملی تشکیل می دهد که  ۵۶۵  هزار هکتار جنگل،  ۲۴۴  هزار هکتار مرتع و مابقی اراضی موات، دولتی، حریم دریا،  اراضی مستحدث  و اراضی جنگلی جلگه ای است که به صورت پراکنده در جلگه های استان وجود دارد
مهندس رضوی در زمینه حریق در جنگلهای استان خاطرنشان ساخت : ما حریق طبیعی نداریم چون جنگل های ما هیرکانی است و خاص شمال کشور و جنگل های پهن برگ ، حریق خودبه خودی در این منطقه نداریم. ایشان افزود: 
 اکثر حریق ها عمدی و غیرعمدی است چیزی حدود  ۱۰۰_۱۲۰ هکتار حریق به صورت کف داشتیم یعنی گونه های جنگل که خشک می شوند مانند سرخس  ها  وعقابی ها  که یک ساله هستند شرایط آتش سوزی را فراهم می کنند.
 ایشان با بیان این که متاسفانه در استان گیلان پدیده شوم قاچاق چوب را داریم افزود :  اگرچه اینها به صورت سازمان یافته یا گروه های قاچاق دسته جمعی نیستند اما مردم باید به ما کمک کنند.
 مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان مکشوفات قاچاق چوب را حدود هزار متر مکعب بیان داشت .
 مدیرکل منابع طبیعی استان  درادامه افزود:

 مهمترین کار  ما جدای از عملیات مراقبتی، پروژه کشت یک میلیارد درخت هست که یک پویش مردمی است و هم سازمان های دولتی مکلف به اجرای این کار هستند که در محل ادارات و اراضی خود انجام دهند .
مهندس رضوی تعهد امسال کاشت نهال را ،  هشت میلیون کاشت نهال  اعلام کردند  که از آذر ماه شروع خواهد شد .این در حالی است که در سال گذشته بیشتر از نه میلیون نهال کاشته شد که البته خود مردم در قالب پویش های خود بیشتر از هفت میلیون خودجوش انجام دادند.
مهندس رضوی خاطرنشان ساخت :
فرهنگ حفظ منابع طبیعی باید از مدارس شروع شود و سال گذشته بالای ۸۰   پویش در سطح مدارس داشتیم.
 ایشان اعتبارات ملی آبخیزداری را حدود  ۳۶  میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار داشت:
 قرار است از اعتبارات بخش محرومیت زدایی  ۵  میلیارد در سطح ملی به ما داده شود همچنین  استان  قول داده  ۳۰ _۴۰ میلیاردتومان اعتبار  آبخیزداری به ما بدهد.
ایشان  ضمن تشکر از فرمانداران شهرستان ها و کمیته برنامه ریزی سازمان مدیریت که در سطح  ۱۷ شهرستان حدود  ۲۰  میلیارد اعتبار برای آنها در نظر گرفته اند  اعلام کرد:   از اعتبارات متمرکز استانی خصوصا در طرح تالاب انزلی که ۱۰  رودخانه به تالاب ورود می کند قول داده شده که  ۲۰  میلیارد اختصاص بدهند که امیدواریم محقق بشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار