خسرو آرنگ فرماندارآستانه:

از برگزاری جشنواره ورزش های شالیزاری خبر داد

کد خبر: ۱۱۸۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶ 16 September 2024

خسرو آرنگ در گفت وگو با خبرنگارتابناک گیلان، از برگزاری جشنواره ورزش های شالیزاری خبر داد و اظهار کرد: نخستین جشنواره ورزش های شالیزاری تحت عنوان «نیایش شکرانه کاشت برنج» در پارک ساحلی آستانه اشرفیه و روستاهای کینچاه، دهشال و کیسم در بخش مرکزی و لسکوکلایه در بخش کیاشهر برگزار می شود. 
وی هدف از برگزاری این جشنواره را بازتعریف نقش ورزش های شالیزاری در زندگی مردم روستا و حفظ و حراست از فرهنگ مردم گیلان و بزرگداشت باورداشت های مردم روستا برای آغاز فصل کاشت برنج در شالیزارهای استان دانست و افزود: اشاعه ورزش های شالیزاری - روستایی، ایجاد نشاط اجتماعی، معرفی جاذبه ها و توانمندی های شهرستان آستانه اشرفیه برای گردشگران، توجه به ورزش های بومی و محلی، تبیین نقش ورزش های شالیزاری در فرهنگ بومی منطقه، استفاده از ظرفیت گردشگری در پویایی اقتصاد روستاییان و شکرگزاری آغاز فصل زراعی جدید از دیگر اهداف این جشنواره است. 
فرماندار آستانه اشرفیه این شهرستان را یکی از حاصلخیزترین مناطق کشاورزی گیلان و ایران دانست و تصریح کرد: وجود 23 هزار و 570 هکتار شالیزار با تولید سالانه بیش از 70 هزار تن از مرغوب ترین برنج کشور بخشی از توانمندی کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه در کنار کشت بادام زمینی،چای، صنوبر و... است. 
آرنگ مسابقات ورزشی شالیزاری را شامل فوت چل، چل نوردی، والی چل، لافن چل و کشتی چل دانست و خاطرنشان کرد: این مسابقات در روزهای ؟؟؟؟؟ در پنج روستای شهرستان آستانه اشرفیه برگزاری می شود. 
وی وجود آیین های گسترده از جمله شعر گیلکی، موسیقی محلی و ورزش های شالیزاری را بخشی از فرهنگ کشاورزان دانست که سختی و مشقت کار طاقت فرسای برنجکاری را با لطافت این آیین ها به تعادل می رساند. 
فرماندار آستانه اشرفیه با اشاره به برگزاری منظم و سازماندهی شده مسابقات فوت چل کینچاه و چل نوردی دهشال در سال های اخیر و توجه رسانه های ورزشی داخلی و خارجی به این سود، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره شالیزاری با عنوان «نیایش شکرانه کاشت برنج» این فرصت را برای شناساندن توانمندی ها و فرصت ها و ظرفیت های پیش روی شهرستان و روستاهای یاد شده فراهم می کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار