تداوم بارندگی در گلستان همراه با احتمال وقوع سیلاب

مدیرکل هواشناسی گلستان با توجه به تقویت سامانه بارشی پیش‌بینی کرد: بارش باران همراه با احتمال وقوع سیلاب موقتی در استان به ویژه مناطق کوهستانی از امروز (شنبه) تا دوشنبه تداوم خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰ 15 September 2024

به گزارش «تابناک گلستان» به نقل از ایرنا، امان‌محمد کمالی روز شنبه اظهارکرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین باران با ۴۸.۵ و ۴۶.۶ میلی‌متر در روستا‌های عزیزآباد و یل چشمه کلاله بارید.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ میلی‌متر باران در آزادشهر، ۱۶ میلی‌متر در لوه گالیکش، ۱۸.۵ و ۱۷.۱ میلی‌متر در روستا‌های کریمی ایشان و چاتال مراوه‌تپه و ۱۴ میلی‌متر در روستای کرند گنبدکاووس بارید.

مدیرکل هواشناسی گلستان از کاهش چهار تا ۶ درجه‌ای دمای هوای استان خبر داد و افزود: به دلیل تقویت ناپایداری‌ها و تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان، از امروز تا دوشنبه برای استان به ویژه نواحی کوهستانی رگبار، رعد و برق، احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

کمالی با پیش‌بینی آبگرفتگی برخی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب ناگهانی در نواحی مستعد، برخورد صاعقه احتمالی و سقوط سنگ از ارتفاعات، به مردم توصیه کرد هنگام تردد جاده‌ای احتیاط لازم را داشته باشند و از اتراق و برپایی چادر در حاشیه و بستر رودخانه‌ها پرهیز کنند.

وی همچنین به مردم توصیه کرد در این مدت در انجام فعالیت کوهنوردی احتیاط کنند و دامداران و عشایر هم هنگام چرای دام در مراتع کوهستانی دقت لازم را داشته باشند.

گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۳ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و ۲ گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.

گلستان دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار