از قطع شدن ۱۲۰ درخت ۶۰ ساله در ورودی گرگان‌ جلوگیری شد

اطلاع‌رسانی به موقع مردم و رسانه‌ها و مطالبه گری عمومی مانع از قطع شدن ۱۲۰ درخت ۶۰ ساله در ورودی غربی روستای گرگان شد.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱ 12 September 2024

به گزارش «تابناک گلستان» به نقل از ایسنا، در روز‌های گذشته یک کلیپ با این مضمون که قرار است ۱۲۰ درخت ۶۰ ساله را برای ساخت یک دوربرگردان در ورودی غربی شهرستان گرگان در نزدیکی روستای نودیجه قطع شود، منتشر شد.

با توجه به اینکه کاشت یک میلیارد درخت از محوری‌ترین برنامه‌های منابع طبیعی کشور است و میلیارد‌ها تومان برای تحقق آن صرف شده است، در شهر گرگان که فقیرترین شهر از نظر سرانه فضای سبز است و ریزگردها، خشکسالی و سیلاب امانش را بردیده، تنها برای احداث یک دوربرگردان تصمیم گرفته می‌شود ۱۲۰ درخت کهنسال را که هویت این منطقه بوده را قطع کنند.

محدوده تعریض خیابان برای احداث دوربرگردان و درختانی که برای قطع شدن توسط تصمیم گیرندگان این طرح علامت‌گذاری شده است در این کلیپ به نمایش گذاشته شده و از مردم درخواست شده مانع از اجرای این طرح شوند.

پیگیر داستان شده و برای صحت و سقم ماجرا و علت این تصمیم با عادل مصدقی مدیرکل راه و جاده‌ای گلستان گفت و گو کردیم.

عادل مصدقی در این باره گفت: با توجه به اینکه در ابتدای روستای نودیجه یک بریدگی وجود دارد که آمار تصادفات بالایی دارد تصمیم بر این گرفتیم این بریدگی را به یک دوربرگردان استاندارد تبدیل کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با اشاره به اینکه هنوز پروژه آغاز نشده و برنامه‌ای برای قطع درختان نداریم، گفت: تخریب این سطح درخت در دستور کار نیست و تلاش می‌کنیم در همان حریم طرفین جاده موجود دوربرگردان را ایجاد کنیم.

وی با تأکید اینکه ما نیز طرفدار درختان و حفظ محیط زیست هستیم، گفت: قطعاً هر تصمیمی که بگیریم با هماهنگی محیط زیست خواهد بود و این میزان قطع درخت در دستور کار ما نیست.
مصدقی در خصوص علامت‌های گذاشته شده روی درختان ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: علامت‌گذاری‌هایی که روی درختان  برای قطع شدن دیده می‌شود، توسط اداره راه و جاده‌ای انجام نشده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، وجود برخی درختان در مسیر کردکوی به گرگان که علی رغم ظاهر استوار خود دچار پوسیدگی بوده و در زمان باد و طوفان بر زمین می‌افتند را یک تهدید دانست و خاطرنشان کرد: برای شناسایی و قطع درختان پوسیده و خطرساز به منابع طبیعی تذکر داده‌ایم اما با مخالف قطع درختان سالم هستیم.

«حمید سلامتی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز با اشاره به اینکه راه و شهرسازی طی نامه‌ای درخواست خود را برای احداث دوربرگردان ورود غربی گرگان مطرح و این درخواست در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: پس از بازدید میدانی از منطقه عدم موافقت خود را  برای اجرای طرح و  قطع درختان این منطقه اعلام کردیم.
وی با اشاره به اینکه علامت‌گذاری‌های روی درختان توسط پیمانکار و مشاور اداره کل راه و شهرسازی‌زده شده است، تصریح کرد: در نامه درخواستی برای احداث دوربرگردان تقاضای قطع ۱۲۹ درخت مطرح شده بود که اجازه اجرای آن داده نشد.

سلامتی ادامه داد: باغداران و کشاورزان منطقه نودیجه علامت‌هایی که با گچ بر روی زمین برای احداث دوربرگردان‌زده شده بود را پاک کردند و طی تماسی با اداره کل منابع طبیعی خواستار جلوگیری از اجرای این طرح شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار