اقدام‌های مقابله‌ای با بیماری سالک در ۴۷ روستای سرپل‌ذهاب انجام شد

رییس مرکز بهداشت سرپل‌ذهاب از اجرای اقدام‌های مقابله‌ای علیه بیماری سالک شامل سم‌پاشی، مه‌پاشی و جونده‌کشی در سطح ۴۷ روستای این شهرستان به عنوان کانون سالک خبر داد و گفت: این اقدام‌ها همچنین در یک هزار و ۸۳۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی و حاشیه‌ای نیز انجام شد.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ 10 September 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، فردین نظری روز سه‌شنبه افزود: با توجه به اینکه سرپل ذهاب یکی از کانون های سالک خیز شناسایی شده، مقابله با این بیماری از مطالبه های مردم است.

او اظهار کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه و مداخله ای توسط مرکز بهداشت شهرستان سرپل ذهاب علیه بیماری سالک حدود ۶۰ درصد در کنترل این بیماری موفق بوده ایم.

رییس مرکز بهداشت سرپل ذهاب گفت: همچنین آموزش های لازم به ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از افرادی که در معرض بیماری سالک بوده اند به صورت چهره به چهره ارائه شده و در این خصوص نیز چهار هزار و ۵۰ بطری سم دافعه حشرات بین افراد در معرض خطر کانون های سالک خیز توزیع شد.

نظری گفت: مرحله اول عملیات مقابله ای و پیشگیرانه با بیماری سالک به اتمام رسیده و هفته آینده مرحله دوم اقدامات کنترلی در این خصوص در شهرستان آغاز می شود.

 سالک یا لیشمانیوز شایع ترین نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود.

بیماری سالک که نوع خشک آن بیشتر در نواحی گرمسیر شیوع پیدا می‌کند با زخم تاول شکل و بدون درد همراه است که با توجه به درمان بسیار سخت آن رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیری مهمترین راهکار مقابله با آن است.

‌بیماری سالک از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می یابد و محل زندگی این پشه در جاهای تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله های ساختمانی و شکاف در و دیوارها است.

جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله های ساختمانی و کودهای حیوانی، بهسازی محیط و ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارهای مناطق مسکونی و محل نگهداری دام و استفاده از پماد یا قلم دفع کننده حشرات از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به سالک است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار