هشدارها، توصیه‌ها و تداوم حمایت‌های کنسولی وزارت امور خارجه از زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی در عراق

کارشناس ارشد وزارت امور خارجه کشورمان بر هشدارها، توصیه‌ها و تداوم حمایت‌های کنسولی وزارت امور خارجه از زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی در عراق تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹ 29 August 2024
هشدارها، توصیه‌ها و تداوم حمایت‌های کنسولی وزارت امور خارجه از زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی در عراق

کمال حسینی_ غلام عباس ارباب خالص در گفتگو با تابناک در خصوص حمایت‌های کنسولی وزارت امور خارجه از زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی در عراق، گفت: تا قبل از روز اربعین ۳/۵ میلیون زائر از مرزهای کشورمان خارج و به عراق آمده‌اند که ۲۰۰ هزار نفر از این زائران، اتباع خارجی بوده‌اند.
 
وی جایگاه اربعین حسینی را به دلیل اهمیت آن، ویژه دانست و افزود: اربعین رویداد بزرگ دینی، مذهبی، فرهنگی، معنوی و اجتماعی‌ست که دارای دو بعد محتوایی و اجرایی که بعد محتوایی آن امام حسین «ع» بوده و بعد اجرایی آن نیز پیاده‌روی بزرگ اربعین بوده است.
 
وی اظهار داشت: بعد محتوایی و اصلی آن به شکل بسیار عالی انجام می‌شود اما در بخش اجرایی با توجه به حضور میلیون‌ها زائر ایرانی، با مشکلاتی روبرو هستیم که در تلاش هستیم این مشکلات را به بهترین شکل رفع و مدیریت کنیم.
 
کارشناس ارشد وزارت امور خارجه کشورمان، با اشاره به اقدامات مهم و موثر ستاد اربعین حسینی در این ایام، خاطرنشان کرد: این ستاد در ایام اربعین تشکیل و ساماندهی امر تردد زوار ابا عبدالله الحسین را بر عهده خواهد گرفت.
 
ارباب خالص همچنین با اشاره به مشارکت هرساله چندین کشور در مراسم اربعین، افزود: نزدیک به ۱۶ کشور در این ایام مشارکت می‌کنند که شامل کشورهای مالزی، اندونزی، کانادا و کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز خواهد بود که این حجم از زوار با توجه به همسایگی ما با کشور عراق، کار ما مهمتر خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه، زوار ایرانی نیز بزرگترین مشارکت کنندگان در امر برگزاری اربعین هستند، گفت: این همکاری بسیار شاخص است و این تفاهم و درک بین دو دولت نیز وجود دارد و کمک‌های ایران در حوزه اجراییات نیز جالب توجه بوده است.
 
وی به ایجاد کمیته‌های ویژه در ستاد اربعین و دیگر نهادهای کشور اشاره کرد و افزود: این کمیته‌ها در خصوص ارزیابی کیفیت و کمیت بعد اجرایی اربعین بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در برطرف کردن این مشکلات در آینده به ما بسیار کمک خواهد کرد.
 
کارشناس ارشد وزارت امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه خستگی ناشی از پیاده‌روی اربعین، دمای بالای هوا در ایام د عراق و مسائل بهداشتی از جمله مسائلی‌ست که دقت عمل زوار را کاهش می‌دهد، گفت: و برخی دیگر نیز پول‌های نقد، گذرنامه و دیگر اموال خود را از دست می‌دهند و به زوار توصی می‌کنیم، مراقب اموال مادی و معنوی خود باشند و نسبت به نگهداری آن‌ها، دقت لازم را به عمل آورند.
 
ارباب خالص خاطرنشان کرد: زوار حتما از مسیرهای مربوطه به سمت کربلا مشرف شده تا با مشکلات کمتری روبرو شوند و همچنین حمل مواد مخدر نیز مجازات سنگینی در این کشور خواهد داشت و ترجیحا محیط‌های خلوت با برگزیده و باعث نشوند شلوغی‌ها افزایش یابد.
 
وی اقدامات سرکنسول‌گری‌های وزارت امور خارجه در عراق ارزشمند خواند و افزود: حضور بیش از دو برابر نیروهای این وزارت‌خانه در عراق و ایجاد بخش ویژه در کنار کنسولگری به جهت خب مشکلات احتمالی، از دیگر فعالیت‌های این وزارت‌خانه خواند.
 
وی در خصوص ایجاد کمیته‌های ۶ گانه قبل از مراسم اربعین حسینی، افزود: از جمله این کمیته‌ها که هر کدام شرح وظایف خاصی را دنبال می‌کنند می‌توان به کمیته امنیت، کمیته بهداشت و درمان، کمیته خدمات کنسولی و کمیته پشتیبانی و خدمات خود را به زوار ایرانی ارائه خواهند کرد.
 
کارشناس ارشد وزارت امور خارجه کشورمان، اقدامات صورت گرفته توسط وزارت امور خارجه را به دلیل تنوع مشکلات بسیار گسترده خواهد بود و اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت‌های کنسولی وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کنسولی در عراق و هماهنگی با مسئولین عراقی، سعی کردیم مشکلات را در کمترین زمان ممکن و بدون هزینه حل کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه زوار ایرانی هیچگونه نگرانی از خدمات‌دهی ما در عراق نداشته باشند، عنوان کرد: خدمات ارائه شده در جهت مصوبات ستاد اربعین کشور خواهد بود و وظیفه ذاتی و سازمانی معاونت کنسولی است و حمایت کامل را زائرین ایرانی خواهیم داشت.
 
ارباب خالص با اشاره به اینکه اربعین امسال همانند سال‌های گذشته با اقتدار کامل برگزار شد، گفت: از تمامی زوار خواهشمندیم بلافاصله بعد از زیارت از کشور عراق خارج شوند تا به دلیل طولانی شدن سفر و دمای بالای هوا و همچنین کمترشدن ظرفیت‌های پذیرایی و کمک‌های مردمی در طول مسیر، با مشکلات متعدد روبرو نشوند.
 
وی در خصوص تهیه مواد و وسایل لازم در توسط زوار ایرانی در عراق، بیان کرد: زوار باید شأن و جایگاه خود به عنوان زائر ایرانی را حفظ کرده تا چهره مناسبی از کشور و مردم ایران در ذهن دیگر کشورها شکل یابد.
 
وی افزود: باتوجه به جمع شدن موکب‌ها، زائرین ایرانی با مشکلات متعدد اسکان مواجه خواهند شد و سعی شود در صورت امکان علی‌الخصوص خانم‌ها به تنهایی به این مکان‌ها مراجعه نکرده و به همراه محارم خود سفر کرده تا مشکلات متعدد را برای خود و مسئولین مربوطه در کشور عراق به وجود نیاورند.
 
کارشناس ارشد وزارت امور خارجه کشورمان، از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه را پیگیری مسایل حقوقی اتباع ایرانی در دادگاه‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین اتباع ایرانی می‌توانند از طریق مراجعه به بیمارستان‌های عراق، در جهت رفع بیماری خود و افراد دیگر اقدام نمایند.
 
ارباب خالص، برقراری ارتباط تلفنی با خانواده افرادی که تلفن‌های همراه خود را گم کرده‌اند را از دیگر وزارت امور خارجه در عراق عنوان کرد و افزود: فراهم آوردن امکان ارسال پول زوار ایرانی به کشور عراق از ایران و همچنین حل دیگر مشکلات اتباع ایران نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی از تفکیک اشیاء پیدا شده زوار ایرانی و ارسال آن‌ها به ایران باتوجه به آدرس‌های ارائه شده توسط آن‌ها اشاره کرد و گفت: با پایان یافتن این ایام نیز شاهد حرکت و سفر زوار عراقی به ایران علی‌الخصوص شهر مقدس مشهد خواهیم بود و لازم است که ظرفیت‌سازی و میزبان خود از این زائرین را داشته تا سهم خود در مشارکت بخشیدن میزبانی متقابل برای اتباع و زوار عراقی را ایفا کرده و وزارت خارجه نیز حمایت‌های لازم را از اتباع کشور دوست و همسایه نیز داشته و مدیریت خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار