رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

دولت ۴۰ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به گندمکاران استان اردبیل بدهکار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: دولت بابت خرید تضمینی محصول گندم تولید شده در سال زراعی جاری، ۴۰ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به کشاورزان این استان بدهکار است.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶ 29 August 2024

به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از ایرنا، نوبخت اژدری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پرداخت ۲۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان اردبیل گفت: بر اساس وعده وزیر جهاد کشاورزی با تامین اعتبار مورد نیاز مابقی مطالبات گندم‌کاران استان تا آخر شهریورماه به صورت متمرکز به حساب کشاورزان گندم‌کار واریز می‌شود.

وی میزان خرید تضمینی گندم در استان اردبیل در سال زراعی جاری را ۳۶۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: علاوه بر این ۲۰ هزار تن محصول مرغوب نیز به عنوان بذر از تولیدکنندگان خریداری شده تا در اختیار کشاورزان استان قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با پیش‌بینی خرید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان به نرخ تضمینی تا پایان فصل خرید بیان کرد: امسال خرید محصول گندم از کشاورزان استان نسبت به سال زراعی گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: استان اردبیل در سال جاری با وجود تنش سرمایی و شیوع آفات در مزارع، موفق به تولید نزدیک ۵۰۰ هزار تن گندم شده که تاکنون بالغ بر ۳۶۲ هزار تن از این میزان محصول، به شکل تضمینی خریداری شده و روند خرید همچنان ادامه دارد.

امسال برای خرید تضمینی گندم به نرخ ۱۷۵ هزار ریال ۴۸ مرکز خرید شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشران خرید دایر شده و محدودیتی در خرید گندم در این مراکز وجود ندارد.

استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه هشتم و نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

استان اردبیل حدود یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و محصول گندم با ۴۷ درصد سطح زیر کشت، بیشترین سهم اراضی کشت محصولات کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میانگین تولید گندم در مزارع آبی استان اردبیل چهار هزار و ۷۸۲ کیلوگرم در هر هکتار و میانگین تولید در مزارع دیم نیز یک هزار و ۱۷۳ کیلوگرم است.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال گذشته میزان تولید گندم به شدت کاهش یافت.

علت افزایش تولید گندم در مزارع استان اردبیل در سال جاری، علاوه بر شرایط مساعد آب و هوایی و بارش‌های مناسب بهاری، اجرای موفق طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها اعلام شده به طوری که امسال ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان با ۳۷ هزار کشاورز گندم‌کار در یک هزار و ۲۷۱ روستا تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار