اقدامات ویژه نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی ایران در عراق در آستانه و ایام اربعین حسینی

کد خبر: ۱۱۸۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷ 22 August 2024

اقدامات ویژه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف و در آستانه اربعین حسینی

به گزارش تابناک رضوی، هرساله با برگزاری رویداد بزرگ اربعین حسینی در عراق، وزارت امور خارجه کشورمان و معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان این وزارتخانه، با انجام هماهنگی‌های لازم با دولت و وزارت خارجه عراق و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای داخلی کشورمان، اقدامات ویژه‌ای را در خصوص فراهم ساختن تسهیلات تردد اتباع و زوار ایرانی و آن دسته از اتباع خارجی که از مسیر کشورمان به عراق و بالعکس تردد مینمایند، فراهم می‌آورد.

در همین خصوص و در گفتگو با یکی از نمایندگان و کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه که در ایام اربعین حسینی، در قرارگاه نجف در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر مستقر است، به بحث و گفتگو پرداختیم.

غلام عباس ارباب خالص با اشاره به اقدامات ویژه وزارت خارجه کشورمان در این خصوص، عنوان کرد: بخش عمده و موثر این اقدامات شامل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات ویژه کنسولی، مرزی، بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات عام المنفعه فرهنگی در چارچوب وظایف ذاتی و سازمانی این وزارت خانه و همچنین ارائه خدمات ویژه اربعین که در ستاد اربعین کشور سیاست‌گذاری شده است، انجام می‌شود.

وی گفت: در همین رابطه، سفارت کشورمان در بغداد و پنج سرکنسولگری ما در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، بصره، سلیمانیه و اربیل، با هماهنگی سرکنسولگری نجف با عنوان قرارگاه نجف با مسئولیت کاظمی مازندرانی، سرکنسول کشورمان در این شهر، خدمات‌رسانی و هماهنگی‌های لازم را به زائرین به صورت ۲۴ ساعته ارائه خواهد داد.

وی افزود: بیش از دو برابر از اعضای سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نجف، اعم از کارشناسان مختلف کنسولی و ذیربط وزارت خارجه، به‌صورت افتخاری و از طریق وزارت امور خارجه به مدت دو هفته به عراق اعزام شده‌اند تا امورات مختلف کنسولی اتباع و زائرین ایرانی و اتباع دیگر کشورها که از مسیر ایران تردد می‌کنند را انجام دهند.

ارباب خالص خاطرنشان کرد: ضمنا زائرین گرامی می‌توانند اشیاء مفقود شده خود در این ایام را با مراجعه به کنسولگری‌های ما در شهرهای نجف و کربلا دریافت نمایند.

وی همچنین یادآور شد: بخش مهم دیگر خدمات ویژه در این ایام، رسیدگی‌های لازم به حادثه دیدگان در سوانح احتمالی رانندگی یا دیگر حوادث، بازداشت‌شدگان، گم‌شدگان و فوت شدگان خواهد بود که بستگان آن‌ها می‌توانند با مراجعه به کنسولگری، در کسب اطلاعات کافی از مفقودین و یا در صورت فوت افراد، انتقال اجساد متوفین به ایران اقدام کنند.

لازم به ذکر است، به محض انعکاس موارد فوق از سوی مقامات عراقی به سرکنسولگری، مراتب بلافاصله از طریق نمایندگی مذکور به خانواده و بستگان ایشان در ایران اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته و سپس اقدامات لازمه انجام می‌پذیرد.

وی با بیان توصیه‌هایی مهم به زوار اربعین حسینی در عراق، عنوان کرد: زوار ما، حتما در راهپیمایی اربعین در داخل عراق، از مسیرهای تعیین‌شده‌ی‌ رسمی که به وسیله دولت عراق محیا شده تردد کرده و از رفت‌وآمد در مسیرهای فرعی و غیر از مسیرهای اصلی، جدا خودداری نمایند تا از خطرات احتمالی جانی که به علت عرض کم جاده‌ها از قبیل سقوط در نهرها، تصادفات جاده‌ای و دیگر مسائل به‌وجود می‌آید در امان باشند و همچنین بتوانند از خدمات بهداشتی، درمانی و خدماتی که به زائرین ارائه می‌شود استفاده کرده و امدادرسانان نیز بتوانند به‌موقع به خدمت‌رسانی به زائرین اقدام نمایند.

ارباب خالص همچنین با اشاره به سخنان ولی الله محمدی، کنسول درجه یک سرکنسولگری کشورمان در نجف اشرف مبنی بر مراجعه روزانه بیش از ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر به سرکنسولگری در ایام اربعین، جهت حل مشکلات پیش آمده‌شان و استفاده از خدمات مذکور، تصریح کرد: زوار ایرانی متردد به عراق، به‌ویژه در ایام اربعین حسینی ع ، نسبت به رعایت دقیق مقررات و قوانین محل اقدام نمایند، تا ضمن حفظ منزلت و شخصیت زوار حسینی و به‌عنوان تبعه کشور ایران، دچار مشکلات احتمالی نگردند.

در همین رابطه ذکر این نکته نیز ضروریست، ورود و به‌همراه داشتن داروهای کدئین دار و انواع و اقسام مواد مخدر، ضبط کالا و حبس از ۲ تا ۶ سال زندان (مواد مخدر ) را به همراه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: بخش دیگری از عمده مشکلات زوار ایرانی اربعین، مربوط به فقدان یا سرقت پول، وسایل شخصی و گذرنامه آن‌ها است که ادامه مسیر آن‌ها را با چالش جدی مواجه می‌سازد.

در همین رابطه روزانه بالغ بر ۱۵۰ الی ۲۰۰ فقره برگه عبور برای زواری که گذرنامه هایشان را به اشکال مختلف گم کرده‌اند ، در سرکنسولگری کشورمان در شهر نجف صادر می‌گردد تا زوار بتوانند بدون مشکل به کشور بازگردند.

وی گفت: لذا لازم است زوار محترم کشورمان نسبت به حفظ دقیق وسایل خود بخصوص گذرنامه و وجوه نقد همراهشان، دقت و اقدامات لازم را انجام دهند تا سفر سراسر از آرامش و امنیت توام با دستاوردهای معنوی را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار