۶۰ درصد گل کشور در ۴ استان تولید می‌شود

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور گفت: ۶۰ درصد تولید گل و گیاهان زینتی در چهار استان تهران، مازندران، مرکزی و گیلان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳ 20 August 2024

۶۰ درصد گل کشور در ۴ استان تولید می‌شود

به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از  مهر، محمدرضا شفیعی ظهر سه‌شنبه در ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در تولید گل و گیاهان زینتی است که از این محل می‌توانیم برای ارزآوری، اشتغال مؤثر و همچنین اقتصادی کردن بخش کشاورزی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات بیش از هفت هزار و ۹۴۶ هکتار از اراضی کشور به کشت گل و گیاهان زینتی اعم از فضای باز و گلخانه‌ای اختصاص یافته است.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور تولید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون شاخه گل بریده را یادآور شد و گفت: سالانه ۵۶ میلیون شاخه گل گلدانی، ۴۵۰ میلیون شاخه درختچه زینتی و ۳۳۰ میلیون شاخه گل فصلی و نشائی در کشور تولید و عرضه می‌شود.

شفیعی افزود: استان تهران با داشتن یک‌هزار و ۷۲۰ هکتار رتبه نخست را در تولید گل و گیاهان زینتی به خود اختصاص داده و مازندران با یک‌هزار و ۴۷۰ هکتار، استان مرکزی با یک‌هزار و ۱۵۰ هکتار و استان گیلان با ۹۴۱ هکتار از جمله استان‌های پیشرو در تولید گل و گیاهان زینتی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد تولید گل و گیاهان زینتی در این چهار استان انجام می‌شود ولی ما در رقابت با بازارهای جهانی به ویژه کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، کنیا، کلمبیا و اکوادور همچنان در صادرات گل و گیاهان زینتی عقب مانده‌ایم.

شفیعی اضافه کرد: آمار جهانی نیز نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی، چین و هند به عنوان سه غول تولید گل و گیاهان زینتی در دنیا با هم رقابت می‌کنند که علاوه بر تولید گل‌های زینتی، در تولید گل‌های خوراکی و صنعتی نیز پیشتاز هستند.

وی ضرورت حل موانع و مشکلات در توسعه این صنعت را با ارزش افزوده بسیار بالا یادآور شد و بیان کرد: در مقابل ۱۰۰ هکتار زراعت کشت یک هکتار محصول گل و گیاهان زینتی ارزش افزوده و درآمد مناسب به همراه دارد و ضروری است در یک سیاست‌گذاری مناسب به توسعه کشت گل و گیاهان زینتی اهتمامی جدی داشته باشیم.

شفیعی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه را رو به رشد توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه تنها پژوهشکده گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی در محلات روند تولید علم و فناوری‌های کاهشی را به خود گرفته و ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت نیروی انسانی و پژوهش‌های کاربردی در این حوزه بهره بگیریم.

وی یادآور شد: دفتر امور گل و گیاهان زینتی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز پشتیبانی‌های لازم را از فعالان این عرصه انجام نمی‌دهد و ضروری است همسو با توسعه بسیاری از کشورها در این بخش، فراتر از دانش بومی به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید مجهز شویم.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور ضرورت ورود دانش‌آموختگان بخش کشاورزی به ویژه گروه تخصصی گل و گیاهان زینتی را در تکثیر و سرمایه‌گذاری در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: بهتر است انجمن علمی گل و گیاهان زینتی در کشور بیش از این مورد حمایت قرار گیرد چرا که ما به صورت متمرکز فعالیت‌هایی را در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت ملی و بین‌المللی، بازدید و تورهای علمی از مراکز تولید داخلی و خارجی، انتشار مجلات و سایر فعالیت‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار