سهم ۴۳ درصدی صنایع کوچک از اشتغال صنعتی کشور

معاون وزیر صمت با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در کشور، گفت: صنایع کوچک از نظر تعداد ۹۴ درصد صنایع فعال کشور و ۴۳ درصد اشتغال صنعتی کشور را در اختیار دارند.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱ 06 August 2024
به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایسنا، فرشاد مقیمی امروز در آیین تجلیل از صنعتگران و معدنکاران برتر استان سمنان که با حضور سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، هاشمی استاندار سمنان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و جمعی از فعالان صنعت و معدن استان در سالن جلسات اداره کل بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان برگزار شد، اظهار کرد: صنایع کوچک ایران ۱۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) صنعت کشور را در دست خود دارند.
 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تلاش برای کمک به بخش صنعت و تولید در سال‌های اخیر از طریق تسهیل‌گری در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در همین ارتباط امسال ۲۰ اصلاحیه در دستورالعمل حق بهره‌برداری واحد‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنفی و فناوری انجام شده است. تمام این اصلاحیه‌ها با هدف بهبود فضای کسب و کار صنایع کوچک اعمال شده‌اند.
 
رئیس ستاد بزرگداشت دهه صنعت و معدن کشور از توجه به زنجیره ارزش راهبردی با هدف کمک به بهبود وضعیت صنایع و بخصوص صنایع کوچک در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: حمایت‌های تسهیلاتی زیادی از بخش صنعت و خصوصا صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شده است.
 
تسهیل‌گری برای صنایع کوچک و بسته‌های تشویقی دولت برای فعالان تولید
 
مقیمی تاکید کرد: در راستای تسهیل‌گری برای صنایع کوچک در کشور در چند سال اخیر، اقدامات بسیار مطلوبی شده است.
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در بخش مردمی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که این ظرفیت‌ها باید فعال شوند، گفت: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی و پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم. همچنین نیاز است موانع حضور مردم را برطرف کنیم.
 
او با اشاره به دستورالعمل حق بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی، بیان کرد: دوره بازپرداخت اقساط اراضی به درخواست متقاضیان از یک سال تا سه سال در راستای جذب مشارکت حداکثری مردم و تسهیل در شرایط واگذاری زمین تعیین می‌شود. ۱۰ درصد مشوق به قیمت واگذاری، بازپرداخت ۴۸ ماه اقساط و شش ماه تنفس در پرداخت اقساط برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه استراتژیک اعطا می‌شود.
 
وی اظهار کرد: برای تسهیل‌گری در بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی، ۱۰ درصد مشوق به قیمت واگذاری حق بهره‌برداری به شرکت‌های دانش‌بنیان و پرداخت اقساط قرارداد تا سقف ۴۸ ماه داده می‌شود. همچنین اعطای شش ماه تنفس در پرداخت اقساط برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه استراتژیک در دستور کار است.
 
مقیمی اضافه کرد: در راستای بهره‌مندی بیشتر واحد‌های خرد و کوچک از مجتمع‌های کارگاهی و صنفی ساخته‌شده علاوه بر اجاره، امکان واگذاری نیز میسر شد. ۵۰ درصد هزینه تفکیک قطعات در راستای افزایش مشارکت مردم، بهینه‌سازی تولید، ایجاد اشتغال و کیفی سازی استفاده از اراضی صنعتی موجود واحد‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاهش یافته است. همچنین ۸۰ درصد هزینه تفکیک قطعات مجتمع‌های کارگاهی و صنفی در راستای افزایش مشارکت مردم، کاهش بهای تمام‌شده و ترغیب به سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد مجتمع‌های کارگاهی و صنفی برای استقرار واحد‌های و خرد و کوچک کاهش دارد.
 
استان سمنان تجلی جهش تولید با مشارکت مردم است
 
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به فعالیت پررنگ سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان سمنان، گفت: استان سمنان تجلی تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم است.
 
وی از حمایت ویژه از واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: برخی واحد‌های صنعتی در گذشته زمین‌های صنعتی مازاد بر نیاز خود خریده بودند که بخشی از اراضی بدون استفاده مانده بود و تا پیش از این قانون، اجازه تفکیک زمین‌ها را نمی‌داد؛ اما در حال حاضر منوط به رعایت الزامات قانونی و زیست محیطی، اجازه تفکیک زمین‌ها داده شده است.
 
او با بیان اینکه تا پیش از این فقط یک جواز برای هر زمین صادر می‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر با گشایش‌های انجام‌شده امکان صدور دو جواز در یک زمین نیز فراهم شده تا از این طریق سرمایه‌گذاری‌ها در شهرک‌های صنعتی افزایش بیشتری بیابد.
 
مقیمی از موافقت با استقرار صنوف توزیعی به‌عنوان یک موفقیت دیگر در این بخش نام برد و ادامه داد: هزینه استقرار صنوف در شهرک‌ها و نواحی به شدت کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به ناترازی موجود در انرژی کشور، گفت: در همین ارتباط در شهرک‌های صنعتی که زون نیروگاهی وجود دارد، به سرمایه‌گذاران زمین داده می‌شود و اجازه داده شده بعدا از محل بیزینس انجام‌شده هزینه زمین‌ها را بپردازند. ضمن اینکه زمینه واگذاری زمین رایگان به تشکل‌ها فراهم شده است تا این تشکل‌ها فعالیت‌های موثرتری در بخش صنعت و تولید داشته باشند.
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: ضرورت دارد ما در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی در حوزه صنعت و معدن گام برداریم.
 
معاون وزیر صمت از صفر کردن هزینه‌های نقل و انتقال برای راه‌اندازی دوباره واحد‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عنوان دیگر خدمت مهم این سازمان کشوری در سال ۱۴۰۳ نام برد و گفت: این قانون می‌تواند به احیا و راه‌اندازی مجدد واحد‌ها کمک و سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها را تسهیل کند.
 
وی همچنین از تلاش برای تسهیل برخی قوانین در شهرک‌های غیردولتی خبر داد و بیان کرد: در مدت دو تا سه هفته آینده، پروانه تاسیس شهرک‌های غیردولتی صادر خواهد شد. همچنین هزینه تغییر کاربری‌ها در شهرک‌های صنعتی غیردولتی را مانند شهرک‌های صنعتی دولتی به صفر رساندیم.
 
مقیمی یادآوری کرد: در قالب برنامه هفتم توسعه نیز ظرفیت‌های زیادی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد شده است تا از طریق آن شاهد افزایش تولید و اشتغال باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار