قطعی برق تهران کمتر از سه درصد است/ درآمد 150 همتی وزارت نیرو کجا می‌رود؟

درحالی که قطعی برق به منازل تهران هم رسیده است، سخنگوی صنعت برق اعلام می‌کند قطعی‌های اخیر کمتر از سه درصد است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸ 13 August 2024

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از اکوایران، همزمان با آغاز گرما در کشور مشکلات قطعی برق هم پدیدار شد. قطعی ابتدا از کارخانه‌ها شروع شد و در نهایت به ادارات و منازل رسید. در ابتدا تنها یک الی دو روز برای تعطیلی کارخانه‌ها در نظر گرفته شد، اما در ادامه ساعات کاری ادارات کشور تغییر یافت و چند روزی هم ادارات را هم تعطیل کردند.

از همان ابتدا مسئولان مختلف به منازل پرمصرف هشدار قطعی برق می‌دادند و حالا برق برخی مناطق مسکونی روزانه یک الی دو ساعت در روز قطع می‌شود. اما حال مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران در یک برنامه تلوزیونی اعلام می‌کند که قطعی برق تهران کمتر از سه درصد است و همان قطعی هم به دلیل افزایش دمای هواست. 
 
صحبت‌های سخنگوی صنعت برق درحالی مطرح شد که حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر گفت: «پس از اندیشیدن تمهیدات مختلف، به این نتیجه رسیدند که برق باید قطع شود. در زمان قطعی برق، باید زمان‌بندی به مناطق اعلام شود؛ چراکه منازل مسکونی پمپ آب دارند و آب برخی واحد‌ها نیز قطع می‌شود.»
 
باتوجه به اظهارنظرات عضو شورای شهر تهران و همچنین سخنگوی برق این شائبه مطرح می‌شود که اگر قطعی برق تهران تنها سه درصد است، چرا تهران نیاز به زمان‌بندی دارد؟ 
 
درآمد وزارت نیرو کجا رفت؟
 
به نظر می‌رسد قطع برق تنها راه چاره دولت برای رفع ناترازی برق است. برخی از کارشناسان معتقدند که اگر دولت از تصدی‌‌‌گری خارج شود و تنها رگولاتوری در زمینه برق را دنبال کند و بخش خصوصی وارد ساخت نیروگاه و تولید برق شود، عملا شاهد رفع ناترازی خواهیم بود. 
 
اما اکنون که دولت دست از تصدی‌گری برنمی‌دارد و در عین حال درآمد خود را از طریق افزایش قیمت انرژی‌ها بالا برده است، چرا همچنان ناترازی درحال تشدید است؟
 
این در حالی‌ست که درآمد وزارت نیرو هم به 150 هزار میلیارد تومان رسیده است و این سوال مطرح می‌شود که این وزارتخانه برای رفع ناترازی برق چه اقداماتی داشته است؟ سوالی که عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی هم به آن اشاره کرده است.
 
حمیدرضا صالحی، عضو‌ کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به ایرنا گفته که مشخص است که سال به سال مصرف برق در زمان پیک افزایش می‌یابد؛ چراکه گرمایش زمین در حال افزایش است و از طرفی ما در ساخت نیروگاه جدید سرمایه‌گذاری نکردیم، در بخش بهینه‌سازی اعمال مدیریت نکردیم و پروژه‌ای برای اجرای نیروگاه اجرا نشده درنتیجه ناترازی بیشتر می‌شود.
 
او در پایان با اشاره به درآمد 150 همتی وزارت نیرو در امسال گفت: «وزارت‌خانه با این درآمد می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری کند. درآمد وزارت نیرو با افزایش قیمت برق در بخش خانگی و  صنایع بالا رفته، چرا سرمایه گذاری مناسبی نکرده است؟ چرا شاهد نیستیم بخش خصوصی در بخش نیروگاهی سرمایه گذاری کند؟»
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار