رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران:

قدمت معماری زندان هارون الرشید در تهران بیش از یک هزار سال است

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: قدمت معماری زندان هارون الرشید مربوط به یک هزار و ۱۰۰ سال پیش و قرن چهارم هجری و دوران آل بویه است.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ 12 August 2024

 به گزارش «تابناک تهران» به نقل از ایرنا، سید احمد علویدر این خصوص اظهار کرد: این بنا به عنوان آثار تاریخی پس از اسلام در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه اختلاف نظر زیادی بر سر قدمت این زندان تاریخی وجود دارد، افزود: عده‌ای از مورخان بنای این زندان را مربوط به دوره سلجوقیان دانسته و معتقدند این بنا یکی از استحکامات نظامی آن عصر است در حالیکه عده‌ای دیگر از باستان‌شناسان بر این باورند که این مکان آتشکده ساسانی بوده است.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر پایتخت اضافه کرد: شهروندان علاقمند به آثار تاریخی؛ حتما از بنای ارزشمند زندان هارون الرشید که در منطقه ۱۵ تهران؛ محدوده کیلومتر ۱۰ بزرگراه امام رضا(ع)، روستای غنی‌آباد، در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع شده، دیدن کنند.

علوی با تاکید بر اینکه معماری زندان هاروالرشید بسیار زیباست و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، ادامه داد: ساختمان این بنا مکعب مستطیل بوده و طول و عرض نیز با یکدیگر مساوی است و ۹‌ متر هم ارتفاع دارد و در ۲ طبقه بنا شده است.

قدمت معماری زندان هارون الرشید در تهران بیش از یک هزار سال است

رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در توصیف بیشتر این زندان تاریخی یادآور شد: این زندان تاریخی دارای اتاقک‌های مختلف، تالارها و سردرهای بسیاری است که به وسیله یک دالان از یکدیگر جدا شده‌اند.

علوی با تاکید بر اینکه ری یکی از شهرهای باستانی ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهانه که امروزه بعنوان منطقه ۲۰ تهران شناخته می‌شود، گفت: تاریخ پیدایش این شهر به زمان اقوام آریایی باز می‌گردد و قدمت سکونت در آن به ۸ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

وی تاکید کرد: به خاطر قدمت کهن، شهر ری جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در دل خودش جای داده که می‌توان به وجود آتشکده‌های قدیمی، تپه‌های باستانی، قلعه‌ها و دژهای کهن، امامزاده‌ها اشاره کرد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، ری به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت تبدیل شده و هر ساله گردشگران و علاقمندان زیادی را مجذوب آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و تفریحی خود می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار