تراموا در پایتخت

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: بعد از گذراندن مرحله فعالیت آزمایشی، برای فعالیت تراموا در تهران از سوی نهادهای مسئول تصمیم‌گیری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹ 06 August 2024

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از شهر، تراموا یک قطار سبک شهری است که شهرداری تهران برای ورود آن به پایتخت برنامه‌ریزی کرده‌است. قرار است در نیمه دوم امسال شاهد ورود آزمایشی دو دستگاه تراموا به پایتخت باشیم و بعد از آن مدیران شهری، ساخت تعدادی تراموا را به چین سفارش دهند تا در تهران به کار گرفته شود، اما رئیس شورای شهر تهران می‌گوید تراموا فعلاً عملیاتی نمی‌شود، چون مصوبه شورای شهر را ندارد. 

روز شنبه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از حضور هیئت چینی برای بررسی واردات تراموا خبر داده و گفته که آن‌ها در پایتخت حضور دارند. این در حالی است که روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته هنوز راه‌اندازی تراموا در پایتخت مجوز نگرفته و نمی‌توان آن را یک پروژه دانست. این یعنی راه‌اندازی تراموا در تهران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کند. 

آغاز به کار تراموا از آبان

برخی از کارشناسان حمل و نقل و ترافیک معتقدند که تراموا نمی‌تواند کارا باشد، آن‌ها می‌گویند راه‌اندازی مدل‌های حمل و نقلی باید توسط مشاور ذی‌صلاح مورد مطالعه قرار بگیرد تا مشخص شود چه مسیری پیش‌رو دارد. با این اوصاف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که این کار می‌تواند به نفع شهر باشد. به همین دلیل محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده که تراموا از آبان در تهران شروع به کار خواهد کرد. او با بیان اینکه یک رام تراموا اواخر شهریورماه وارد بندرعباس می‌شود و حدود ۲۵روز مراحل ترخیص و انتقال آن به تهران طول می‌کشد، گفت: «بعد از آن، باید تست‌های لازم انجام شود و از آبان تراموا در تهران در محور امام حسین فعالیت خود را آغاز می‌کند.» به گفته معاون شهردار تهران، این یک رام تراموا هدیه چینی‌ها به تهران است و در صورتی که پاسخگوی نیاز پایتخت باشد، قرارداد برای تولید انبوه آن امضا خواهد شد. 

چمران: مجوز ندارد

روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در نشست خبری درباره سرانجام تراموا گفت: «تراموا فعلاً عملیاتی نمی‌شود، چون مصوبه شورای شهر ندارد و فعلاً نمونه نمایشی است، زمانی که این موضوع تصویب و در برنامه گنجانده و بودجه تأمین شود شهرداری آن را خواهد خرید، ولی نمونه تراموا را بیاورد اشکالی ندارد»
چمران ادامه داد: «تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد، نمی‌توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد.»
به گفته چمران، شورای عالی ترافیک موضوع تراموا را تصویب کرده ولی مصوبه شورای شهر کنونی را ندارد. 
رئیس شورای شهر تهران همچنین نظر خود را در رابطه با راه‌اندازی تراموا در پایتخت اینگونه مطرح کرد: «با ایجاد تراموای ریلی وسط خیابان تهران به لحاظ شهرسازی و ترافیکی موافق نیستم، ولی با تراموای چرخ لاستیکی مشکلی ندارم. صلاح نیست در این شرایط تهران در خیابان‌های باریک ریل‌گذاری کرد.»

در انتظار تأیید وزارت کشور

اخبار دو روز گذشته در رابطه با راه‌اندازی تراموا در تهران سؤالات زیادی را ایجاد کرده‌است، اینکه بالاخره این قطار سبک شهری، مجوز دارد یا نه؟ و اینکه نوع و ویژگی تراموایی که قرار است در پایتخت به کار گرفته شود، چگونه است؟ 

عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در رابطه با ایجاد آخرین وضعیت احداث خط تراموا در تهران با یادآوری به این نکته که تراموا در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی محبوب و کارآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان از بارسلونا، مادرید تا پکن و شانگ‌های از تراموا استفاده می‌کنند، گفت: «در این دوره مدیریت شهری تصمیم گرفته‌شد برای مدیریت ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی از مدهای حمل و نقلی متنوع و دوستدار محیط‌زیست از جمله تراموا استفاده شود تا به کاهش بارترافیکی و افزایش زیست‌پذیری تهران کمک کند.»

او با اشاره به مذاکراتی که هیئت اعزامی مدیریت شهری تهران به چین در این خصوص داشته‌اند، اظهار داشت: «برای واردات تراموای چرخ لاستیکی چینی یا (LRT) که یکی از ابداعات کارشناسان این کشور است، قرارداد واردات دو رام تراموا به امضا رسید و این تراموا قرار است به زودی وارد کشور شود.»

محمدخانی ادامه داد: «تراموای چرخ لاستیکی ابداعی چینی‌ها برای استفاده هر چه بهتر از این نوع حمل و نقل انبوه‌بر بوده که نیازمند زیرساخت پیچیده در محیط شهری برای راه‌اندازی نیست.»
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران افزود: «تراموای چرخ لاستیکی نیازی به ریل‌گذاری و تأمین برق بالاسری ندارد و بدون زیرساخت‌های متعارف دیگر انواع تراموا وارد خط می‌شود.»

او با بیان اینکه طراحی «تراموا» در تهران تمام شده‌ است، اظهار داشت: «طرح جامع احداث و راه‌اندازی خط تراموا در تهران برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور قرار گرفته‌است.»

محمدخانی تأکید کرد: «دو رام تراموای چینی تا اوایل مهرماه به ترتیب به صورت آزمایشی وارد تهران و در خط آزمایشی فعال خواهد شد و بعد از گذران مرحله فعالیت آزمایشی آن‌ها برای فعالیت در تهران از سوی نهادهای مسئول تصمیم‌گیری می‌شود.»

او افزود: «تراموای چینی در مسیر امام حسین- آزادی با ظرفیت ۲۵۰ نفری به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار