پناهگاه قله توچال با عنوان جان پناه کارگر به همت هیات کوهنوردی ری مرمت شد

رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان ری گفت: پناهگاه کارگر در قله «توچال» به منظور حفاظت از جان کوهنوردان در فصل سرما با کمک هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان ری و باشگاه کوهنوردی راگا مرمت شد.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳ 11 August 2024

 به گزارش «تابناک تهران» به نقل از ایرنا، حمید طربی اظهار داشت: هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان ری با کمک جمعی از اعضای باشگاه کوهنوردی راگا اقدام به ترمیم پناهگاه کارگر کرد.

وی با بیان اینکه هر ساله کوهنوردان بسیاری از سراسر ایران به توچال می آیند، افزود: تقویت و مرمت جان پناه کارگر و در آینده دیگر جان پناه ها گامی مهم برای گردشگری ورزشی تهران محسوب می شود.


طربی درباره نظافت و نگهداری این جان پناهها با توصیه به کوهنوردان بیان داشت: پناهگاه ها و جان پناه های کوهنوردی ، خانه‌ی دوم همه ی ما عاشقان طبیعت است. پناهگاه محل ذخیره زباله های ما نیست! همنورد عزیز درب و پنجره ها را پس از ترک پناهگاه ببندیم چرا که باد باعث شکسته شدن آن می شود. نان خشک رها شده بستر مناسبی برای رشد و نمو موش‌های صحرایی خواهد بود.

پناهگاه قله توچال با عنوان جان پناه کارگر به همت هیات کوهنوردی ری مرمت شد +فیلم

سرپرست پروژه تعمیر و نگهداری جان پناه کارگر نیز در این رابطه گفت: جان پناه کارگر یا کلبه سنگی ، در طول سال همواره مورد استفاده جمع کثیری از علاقمندان و کوهنوردان ایرانی و خارجی قرار می گیرد که از جاذبه های استان تهران است که در کوه های البرز بر فراز قله توچال و در جوار جانپناه اردلان قرار دارد.

محمود نظریان افزود: جان پناه کارگر یادمان همت خود انگیخته و مردمی کوهنوردی در پنجاه سال پیش بوده که برای نجات جان دوستداران کوه و کوهنوردی در شرایط باران ، بوران و کولاک برف ساخته شده و عامل نجات جان بسیاری از کوهنوردان بوده است. این جان پناه نخستین جان پناه سنگی بنا شده در کوه های البرز و جاده ناصرالدین شاهی است؛ راه شوسه کالسکه رویی که در امتداد قله توچال قرار دارد. وسعت آن ۱۰ متر مربع است و ساخت آن زمانی صورت گرفته که تله کابین یا تجهیزات مشابه برای انتقال مصالح وجود نداشته است. این جان پناه فاقد مالک خصوصی است و با جلب رضایت اهالی روستای لشکرک که بزرگترین آبادی نزدیک قله توچال بوده و جزو مراتع آنها بوده ، ساخته شده و هم اکنون پس از بازسازی قابل استفاده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این جان پناه جزو آثار ملی قرار دارد ، جهت این تعمیرات از اداره میراث فرهنگی مجوز گرفته شده و زیر نظر این ارگان تعمیرات انجام گرفت و با تایید فدراسیون کوهنوردی ایران این امر صورت پذیرفت . در این تعمیرات ، سازه به همان حالت ابتدایی خود باقی می ماند و صرفا جهت استحکام اقداماتی صورت می گیرد . در این امر به این سازه یک پیچ به صورت ال به آن اضافه خواهد شد که از برفگیر بودن جان پناه در زمان بوران جلوگیری کند .

نظریان گفت: بر روی قله توچال یک فونداسیون نیمه کار نیز وجود دارد که میله گرد های آن از زمین بیرون زده و باعث ایجاد آسیب به کوهنوردان شده بود که با سنگ ریزه پر و خطر رفع شد. این مکان آماده شده بسیار مناسب برای چادر زدن و شب مانی کوهنوردان عزیز می باشد که قصد صعود به ارتفاعات بالاتر را دارند .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار