ورودی سدهای استان زنجان ۵۰ درصد کاهش داشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به حجم سدهای استان، گفت: مشکلی بابت تامین آب وجود ندارد با این حال ادامه روند نگران‌کننده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸ 11 August 2024
به گزارش «تابناک زنجان» به نقل از ایسنا، اکبر باقری با بیان اینکه باید برای تامین آب مصرف‌کنندگان با توجه به شرایط اقلیمی موجود برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم، اظهار کرد: با بررسی آمار‌ها مشاهده می‌شود ورودی سد‌های استان به‌طور میانگین ۵۰ درصد کاهش داشته است و نسبت به بارش‌های سال آبی گذشته عقب هستیم.
 
وی تصریح کرد: براساس آمار‌ها بارندگی‌ها امسال ۲۹۱ میلی‌متر بوده که نسبت به سال قبل ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این کاهش نسبت به دوره آماری بلندمدت کاهش ۵ درصدی را ثبت کرده است.
 
باقری به وضعیت مخازن سد‌های استان اشاره کرد و یادآورشد: حجم سد تهم زنجان ۸۴ میلیون مترمکعب است که امسال ۸.۵ میلیون مترمکعب ورودی آب گزارش شده است که این رقم در سال گذشته ۱۵.۵ میلیون مترمکعب بود؛ به این نکته نیز باید اشاره کرد که در حال حاضر فقط ۱۸ میلیون مترمکعب آب در این سد موجود است و ۲۱ درصد حجم سد پر است.
 
وی ادامه داد: حجم سد گلابر نیز ۱۱۶ میلیون مترمکعب است که امسال ۴.۵ میلیون مترمکعب آب وارد مخزن شد و در حال حاضر ۴۷ میلیون مترمکعب آب در این سد موجود است که ۴۱ درصد حجم سد را شامل می‌شود. وضعیت سد کینه‌ورس ابهر نیز بنا به اعلام کارشناسان در شرایطی قرار دارد که فقط ۲۱ درصد حجم پر است و امسال ورودی این سد ۴.۷ میلیون مترمکعب بوده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان به آخرین وضعیت سد تالوار نیز اشاره کرد و یادآور شد: حجم این سد ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که امسال فقط ۱۹ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده و در حالی‌که با داشتن ۱۰۵ میلیون مترکعب آب در این سد فقط ۲۱ درصد حجم سد پر شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه با تدابیر اندیشیده شده مشکلی در تامین آب استان نداریم، افزود: البته این موضوع نباید به این معنی باشد که وضعیت خوب است بلکه برای داشتن منابع آب با توجه به کاهش بارندگی باید در مصرف و الگوی آن تجدیدنظر کرده و با برنامه‌ریزی و همکاری بین‌بخشی شرایط را به سمت بهبود وضعیت سوق دهیم در غیر این صورت در درازمدت مشکلات کم‌آبی گریبان همه را خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار