عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام:

لزوم استفاده از قوچ کردی پربازده در گَله توسط دامداران ایلامی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: دامدارن از قوچ‌های کردی که از فنوتیپ و عملکرد بالایی برخوردارند بیشتر در گله استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۷۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷ 31 July 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ جواد احمدپناه، در جلسه آموزشی مدیریت اصلاح نژاد گله گوسفند در روستای شباب اظهار کرد: قوچ‌های کردی برای تولید دام مولد در گله‌ها دامداران در سیستم روستایی و عشایری استفاده شود و این قوچ ها باید از نظر فنوتیپ و عملکرد صفات تولید و تولیدمثل توسط خود دامدار ارزیابی شوند.

وی افزود: قوچ‌هایی که بره چند قلو داشته‌ یا بازدهی بالایی دارند یا از تیپ مناسبی برخوردارند در گله به‌عنوان پایه پدری استفاده شود.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام ادامه داد: قوچ‌های ارزیابی شده با عملکرد بهتر روزبه‌روز گله را از نظر ژنتیکی رو به بهبود می‌برد، علاوه بر این کار، دامدار بایدمیش‌هایی که در گله هستند و عملکردشان پایین است و شیر کمی دارند و آبستن نمی‌شوند را ارزیابی و آرام آرام از گله حذف کند و بره مناسب جایگزین آن‌ها شود چون این میش‌ها برای دامدار هزینه‌بر است.

احمدپناه خاطرنشان کرد: استفاده از قوچ‌های نژاد دیگر در طرح تلاقی پایانی یا ترمینال کراس استفاده شود و بره‌های تولیدی باید پرواربندی و سپس کشتار شود.

وی اضافه کرد: در گله کردی و محلی باید گردش قوچ داشته باشیم باید قوچ در گله‌های مختلف استفاده شود تا از مشکلات هم‌خونی جلوگیری شود و هم اینکه دام‌های برتر تکثیر شوند./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار