۴۰ درصد شبکه انتقال آب استان زنجان نیازمند اصلاح است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: ۴۰۰ کیلومتر معادل ۴۰ درصد از شبکه انتقال آب استان فرسوده و نیازمند اصلاح است.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳ 29 July 2024
به گزارش «تابناک زنجان» به نقل از ایرنا؛ محمدعلی نادرخانی با بیان اینکه اصلاح این میزان فرسودگی نیازمند اعتبارات بالایی است، افزود: در شبکه آب و فاضلاب استان زون بندی و مدیریت فشار انجام شده است.
وی با بیان اینکه ۳۵ دستگاه فشارشکن ۲ زبانه در این شبکه نصب شده است که شب‌ها فشار آب را کاهش می‌دهد، یادآور شد: فشار شبکه هنگام شب به دلیل کاهش مصرف بالا و در روز پایین است که این اختلاف فشار موجب فرسودگی شبکه می‌شود، اما با اقدامات صورت گرفته، فشار شبکه را ثابت نگه می‌داریم که طول عمر شبکه افزایش و نشت پنهان شبکه کاهش می‌یابد.
نادرخانی، میزان سرانه متوسط تولید آب در استان را به طور متوسط ۲۴۲ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر در شهر‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: این میزان در تابستان به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز آبی در شهرستان‌های ابهر و زنجان از سد تهم و کینه ورس و باقی مانده از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.
نادرخانی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان، آب مورد نیاز مردم استان را از ۹۰۰ حلقه چاه، چشمه و قنات تامین می‌کند و وظیفه تامین، انتقال و توزیع آب را بر عهده دارد که روستا‌ها عمدتا به صورت منطقه‌ای اداره می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در مناطقی که تامین آب در آنها متکی به چاه است، شبکه پایدار است و در آنهایی که متکی به قنات و چشمه باشد ناپایدار و وابسته به میزان بارندگی است به طوریکه در سال‌های پربارش مشکلی وجود ندارد و در سال‌های کم بارش با مشکلاتی مواجه می‌شویم.
نادرخانی گفت: عمدتا به دنبال تامین آب پایدار و در برخی موارد نیز مجبور به حفاری قنات و چشمه هستیم به طوریکه شهرستان‌های سلطانیه، ابهر، خرمدره، بخشی از زنجان و خدابنده متکی به آب‌های زیرزمینی است و ماهنشان، آب‌بر، بخشی از شهرستان ایجرود و خدابنده عمدتا تامین آب از طریق قنات و چشمه انجام می‌شود.
وی میزان هدر رفت آب در شهر‌ها و روستا‌های استان را در مجموع ۳۰ درصد بیان کرد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده یک تا ۲ درصد کاهش هدر رفت آب را در دستور کار داریم.
نادرخانی با بیان اینکه هدر رفت آب ۲ نوع ظاهری و واقعی است، افزود: هدر رفت ظاهری، آبی است که به مصرف مردم می‌رسد و درآمدی برای شرکت ندارد که ۱۹ درصد از هدر رفت آب استان ظاهری و مربوط به انشعابات غیرمجاز و بی دقتی وسایل اندازه گیری است.
نادرخانی تصریح کرد: ۱۲ درصد هدر رفت آب در استان نیز واقعی و ناشی از حوادث، اتفاقات و نشت پنهان از شبکه است.
هم اکنون یک میلیون و ۱۴۳ هزار نفر در شهر‌ها و روستا‌های استان زنجان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار