استان اردبیل ۱۲ درصد جوجه یک روزه ایران را تامین می‌کند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: استان اردبیل با داشتن ۴۸ واحد تولید مرغ مادر، ۱۲ درصد جوجه یک روزه ایران را تولید و تامین می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱ 27 July 2024
به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از ایرنا؛ منصور رستم‌نژاد روز شنبه در جریان بازدید از یک واحد بزرگ مرغداری در دست احداث در شهرستان سرعین گفت: استان اردبیل سالانه با تولید بالغ بر ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه، نقش تعیین کننده‌ای در تامین نهاده تولید گوشت مرغ در کشور ایفا می‌کند.
وی بیان کرد: بخشی از این میزان جوجه یک‌روزه تولید شده در استان اردبیل در حدود ۵۰۰ واحد مرغداری فعال در استان مصرف شده و بخش زیادی از آن نیز برای تامین نیاز به جوجه و پرورش مرغ گوشتی در واحد‌های مرغداری، به استان‌ای دیگر و حتی به خارج از ایران صادر می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به احداث یک واحد تولید بزرگ جوجه یک‌روزه با ظرفیت تولید ۱۳۰ هزار قطعه در هر دوره و ۲۰ میلیون قطعه در سال در شهرستان سرعین گفت: با راه اندازی این واحد بزرگ در چند ماه آتی، روند تولید گوشت سفید در کشور ثبات بیشتری خواهد یافت.
وی اضافه کرد: در این واحد مرغداری که توسط قدرت حاج نوری خیّر حوزه سلامت و سرمایه گذار بخش خصوصی حوزه دام و طیور و با حدود ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و بدون بهره گیری از تسهیلات بانکی در حال تکمیل است، علاوه بر تولید سالانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه، برای ۸۰ نفر نیز زمینه اشتغال فراهم می‌شود.
رستم نژاد اظهار کرد: این واحد مرغداری با تجهیزات روز دنیا و با استفاده از ماشین آلات نوین کشور هلند و در ۲۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی در حال ساحت و تکمیل است و با بهره برداری از آن، تخم مرغ نطفه دار تولید شده پس از تبدیل به جوجه یک روزه، برای تولید مرغ گوشتی تحویل واحد‌های مرغداری داخل و خارج از استان می‌شود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید خواستار حمایت از واحد‌های بزرگ سرمایه گذاری به خصوص در حوزه تامین نیاز‌های ضروری مردم از جمله گوشت شد و گفت: مسئولان باید مشکل گشای سرمایه گذاران بخش خصوصی باشند و با حمایت از سرمایه گذاران، تسهیل‌گر توسعه اشتغال شوند.
احد بیوته افزود: شهرستان سرعین علاوه بر گردشگری، در سایر بخش‌ها و صنایع نیز ظرفیت سرمایه گذاری دارد و باید از ظرفیت و استعداد این منطقه برای ایجاد اشتعال و تولید در کشور استفاده شود.
۵۱۰ واحد مرغداری صنعتی در استان اردبیل فعال است که از این میزان ۴۲۰ واحد به طور اختصاصی در زمینه تولید گوشت مرغ فعال بوده و بقیه واحد‌ها به تولید تخم مرغ و مرغ مادر اختصاص دارد.
استان اردبیل را در زمینه تولید گوشت از قطب‌های مهم کشوری محسوب می‌شود و در زمینه تولید جوجه یک روزه به عنوان پایه تولید گوشت مرغ نیز قطب تولید کشوری بوده و سالانه با تولید ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه، بیش از ۱۲ درصد نیاز مرغداری‌های گوشتی کشور را تامین می‌کند.
سرانه مصرف سالانه گوشت مرغ در استان اردبیل ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم اعلام شده و ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن مرغ در استان اردبیل کشتار شده و هم‌اکنون روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن گوشت مرغ به بازار استان عرضه می‌شود.
ماهانه به طور میانگین ۱۵۰۰ تن گوشت مرغ تولید شده مازاد بر نیاز استان اردبیل به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود و این استان نقش اساسی در تامین نیاز سایر استان‌ها را هم بر عهده دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار