۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان خشکیده و تخریب شده اند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت : ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان طی ۱۷ سال گذشته خشکیده و تخریب شده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰ 18 July 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ نجفی فر بیان داشت :  برابر تعداد درختان خشکیده کامل و نیز شاخه‌های خشکیده سایر درختان هدر رفت کربن اتفاق می‌افتد و عملکرد اکوسیستم های جنگلی زاگرس در ترسیب کربن کاهش می‌یابد.

وی افزود : در فاز اول مطالعات خشکیدگی درختان بلوط در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ وسعت جنگل‌های استان از ۵۴۲ هزار و ۲۵۲ هکتار به ۵۱۶ هزار و ۱۷۹ هکتار کاهش یافت و ۲۶ هزار و ۷۳ هکتار از جنگل‌های استان تخریب یا خشک شده بود.

نجفی‌فر مطرح کرد : در این مطالعات ۱۳ هزار و ۲۲۶ هکتار از اراضی جنگلی به علت فعالیت‌های انسانی و ۱۲ هزار و ۸۴۷ هکتار به خاطر تغییرات اقلیمی تخریب یا خشیکده شده بود.

وی تاکید کرد : هرچند در زمان شدت خشکیدگی درختان بلوط در سال‌های بین ۱۳۸۳ تا اوایل دهه ۹۰ میانگین خشکیدگی‌ها در سال بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار بود اما در سال‌های اخیر با اقدامات مقابله‌ای و حفاظتی نظیر احیای جنگل‌ها، حذف درختان خشکیده، احیای درختان آسیب‌دیده، مبارزه با آفات، نهال‌کاری و موارد دیگر میزان خشیکدگی درختان استان نسبت به گذشته کاهش یافته است./ع

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار