رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام:

برگزاری نشست هم‌اندیشی رفع موانع توسعه باغات پسته‌ در استان

نشست هم‌اندیشی رفع موانع توسعه باغات پسته‌ استان و اصول تغذیه در باغات با حضور اعضای هیئت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه ایلام در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ 18 July 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ علی نجفی‌فر رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام، در این نشست در مورد اهمیت کاشت پسته در استان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان و مقاومت پسته به خشکی و شوری، کاشت این محصول به عنوان یکی از اهداف اساسی در زمینه کاشت محصولات مقاوم به کم‌آبی باید مدنظر قرار داد.

 وی با بیان اینکه سطح زیرکشت کل باغات استان حدود ۵ هزار ۵۰۰ هکتار است، خاطرنشان کرد: افزایش سطح زیرکشت از طریق کاشت محصولات مقاوم به کم‌آبی از جمله پسته و گل‌محمدی می‌تواند به عنوان یکی از اهداف راهبردی باشد.

فردین قنبری رئیس دانشکده کشاورزی و عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشگاه ایلام اظهار کرد: تاکنون از ظرفیت‌های باغبانی استان به نحو مطلوبی استفاده نشده است.

وی  یکی  از مشکلات اصلی باغبانی در استان را خرده مالکی برشمرد که این موضوع عملاً مدیریت باغات را با مشکل روبرو می‌کند.

رئیس دانشکده کشاورزی در خصوص پیوند پسته نیز افزود: بیشترین شانس موفقیت پیوند در همان سال اول است و با گذر زمان و بالا رفتن سن میزان موفقیت پیوند کمتر می‌شود.

حجت‌اله بخشوده مدیر باغبانی مرکز با ذکر اهمیت کشت محصولات مقاوم به خشکی و کم‌آبی از جمله پسته به عنوان یکی از میوه‌های خشکباری که از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار بوده و با توجه به اقلیم و خاک مناسب در استان در صورت رعایت دستورالعمل‌های فنی کارشناسان در زمان احداث باغات پسته، آموزش بهره‌برداران و اکیپ‌های پیوندزن باغات پسته در بخش خصوصی در سنوات گذشته توسط مجموعه همکاران سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات از اقدامات مفید و موثر در رفع موانع توسعه‌ی پسته برشمرد و گفت: عدم وجود باغ مادری جهت تهیه پیوندک استاندارد و با اصالت در استان به عنوان یکی از مهمترین مسایل عدم توسعه‌ی پسته در استان بوده و مشارکت بخش خصوصی در رفع این مسئله می تواند راهگشا باشد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار