۵۰۰ هکتار از نیزارهای هورالعظیم در آتش سوخت

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در تالاب هورالعظیم گفت: ۵۰۰ هکتار از نیزارهای تالاب آتش گرفتند و اکنون آتش‌سوزی در این تالاب به صورت کامل مهار شده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱ 17 July 2024

تابناک خوزستان: داود میرشکار اظهار کرد: این آتش‌سوزی، ۲۵ تیرماه جاری مخزن شماره یک تالاب در بخش ایرانی را درگیر کرده بود.

به گفته وی محل دچار آتش‌سوزی به علت حجم بالای توده‌های نی، صعب العبور بوده و راه دسترسی زمینی برای خاموش کردن آن وجود نداشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده و هماهنگی برای استفاده از بالگرد آبپاش ادامه داد: هماهنگی لازم از طرف استانداری خوزستان، سازمان مدیریت بحران و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد اما با توجه به فضای تالاب و رسیدن آن به آب یا مناطقی که فاقد نی بود آتش مهار شد.

وی بیان کرد: علت آتش‌سوزی در دست بررسی است.

میرشکار توضیح داد: از ابتدای فصل تابستان تاکنون با توجه به آتش سوزی تالاب هورالعظیم، ۵۸ مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ داده که مساحت آن یک هزار و ۱۷۷ هکتار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد، این زیستگاه منحصر به فرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بحران آب در حوضه کرخه از ۳ سال پیش تاکنون این تالاب را نیز با تنش مواجه کرده است.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

طی سال‌های گذشته در پی خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم ، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روزها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را دربرمی‌گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار