پیشینه تاریخی انواع رشته‌های صنایع‌ دستی به خوزستان برمی‌گردد

یک پژوهشگر صنایع‌دستی گفت: موقعیت جغرافیایی خوزستان به عنوان قدیمی‌ترین منطقه تمدنی ایران باعث شده تا پیشینه تاریخی صنایع ‌دستی در هر رشته‌ای به استان خوزستان بازگردد.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱ 17 July 2024

تابناک خوزستان: عباس رحیمی با بیان این‌که بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی که قدمت و اصالت آن‌ها به خوزستان برمی‌گردد هم‌اکنون در استان‌های دیگری رواج دارند اظهارکرد: این امر نشان دهنده این است که ضعف‌هایی وجود داشته که سبب انتقال رشته‌های صنایع‌دستی استان خوزستان به منطقه‌های جغرافیایی دیگر شده است.

او با تصریح این مطلب که در ۱۵ سال اخیر برخی از رشته‌های شاخص و چند هزار ساله صنایع‌ دستی خوزستان منسوخ شده‌اند گفت: ورشوسازی، نمدمالی سنتی با سابقه‌ای چند هزار ساله، ۲ تا سه رشته نساجی سنتی در شوشتر، ملحفه‌بافی، لنگ‌ و... متاسفانه با فوت آخرین هنرمند یا صنعتگر فعال این رشته‌ها عملا منسوخ شدند.

وی با اشاره به این‌که معاون صنایع ‌دستی مدیر کل میراث‌ فرهنگی خوزستان در یک‌ تا ۲ دهه گذشته نسبت به بسیاری از استان‌ها زیرساخت‌های لازم برای توسعه کار پژوهشی را در خوزستان فراهم کردند در عین حال گفت: با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته وضعیت صنایع‌ دستی خوزستان نسبت به  استان‌های دیگر کشور بسیار خوب نیست.

خوزستان می‌تواند ویترین صنایع دستی کشور باشد

رحیمی با بیان این‌که اهمیت پژوهش در همه حوزه‌ها انکار نشدنی است، افزود: از نظر فرهنگی فقط کارهایی که با پژوهش انجام می‌شوند به نتیجه پایدار و درستی خواهند رسید.

این پژوهشگر خوزستانی با اشاره به وضعیت صنایع‌ دستی در کشور طی چنددهه گذشته گفت: طی چند دهه پیش، ۳۵۸ رشته صنایع‌ دستی در کشور وجود داشت که متاسفانه هم‌اکنون نزدیک به نصف آن‌ها منسوخ شده‌اند.

او عنوان کرد: یکی از اهداف مهم پژوهش در حوزه صنایع‌ دستی حفاظت از میراث فرهنگی و ملی از طریق مستندنگاری است.

رحیمی اضافه کرد: آسیب‌شناسی، معرفی دقیق رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی به مخاطبان، برجسته‌سازی مقوله فرهنگی، هویتی و رسالتی جنبه‌های متفرقه در این حوزه مثل تولید، شیوه فروش، تبلیغات و... از جمله موارد مهمی است که برای انجام پژوهش در حوزه صنایع‌دستی لازم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار