کلاف پیچیده واگذاری یک بنای تاریخی در کرمانشاه!

حدود چهار سال پیش بود که بنای تاریخی حمام حاج شهبازخان از طریق صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار شد تا آن را به خانه خلاق صنایع‌دستی کرمانشاه تبدیل کند، اما پس از واگذاری بنا، اوقاف و تعدادی مالک بخش خصوصی اعلام کردند که تنها دو دانگ از شش دانگ این بنا در اختیار میراث فرهنگی است و مابقی آن متعلق به آنهاست و نباید بدون اجازه آنها به بخش خصوصی واگذار می‌شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵ 17 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، کیومرث خانی لعل‌آبادی معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به بلاتکلیفی چندساله حمام حاج شهبازخان، اظهارکرد: حمام حاج شهبازخان بنایی متعلق به دوره قاجار است که از اوایل دهه ۹۰ با توجه به فرسودگی و احتمال تخریب آن، میراث فرهنگی آن را مرمت کرد. 

وی افزود: پس از مرمت بنا، در اواسط دهه ۹۰ براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین اداره کل میراث فرهنگی، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به امضاء رسید، مقرر شد این بنای تاریخی به خانه خلاق صنایع‌دستی تبدیل شود و مقدمات این کار نیز با خریداری برخی از تجهیزات و نصب آنها در حمام حاج شهبازخان آغاز شد. 

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: متاسفانه به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات، تبدیل حمام حاج شهبازخان به خانه خلاق صنایع‌دستی به سرانجام نرسید تا اینکه در اواخر دهه ۹۰ روند واگذاری آن از طریق صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به بخش خصوصی شروع شد، مشروط بر اینکه بهره‌بردار همان کاربری که برای آن تعریف شده را اجرایی کند. 

وی تصریح کرد: بنای حمام حاج شهبازخان در حالی فرآیندهای واگذاری را طی می‌کرد که تنها مالکیت حدود دو دانگ از شش دانگ آن در اختیار میراث فرهنگی بود و پس از واگذاری، اوقاف و تعدادی مالک بخش خصوصی اعلام کردند که نسبت به این بنا مالکیت دارند، برای همین نسبت به واگذاری آن اعتراض کردند.  

خانی لعل‌آبادی با بیان اینکه پس از اعتراض اوقاف و مالکین بخش خصوصی روند واگذاری این بنای تاریخی در آخرین گام متوقف ماند، عنوان کرد: از طرف دیگر پرونده‌ای حقوقی در دادگاه برای این بنای تاریخی تشکیل شد، چرا که اوقاف خود را مالک بخشی از بنا می‌داند، اما مالکین بخش خصوصی که وارثان مالک اصلی بنا هستند، نسبت به اوقافی بودن آن معترض هستند. 

وی تعداد وراث این بنای تاریخی را حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر اعلام کرد و گفت: آخرین وقف نامه‌ای که از این بنای تاریخی برجای مانده مربوط به اوایل سال‌های ۱۳۰۰ است که در آن ضمن اینکه بنا وقف شده، عنوان شده که بخشی از درآمدهای حاصل از آن از محل وقف نیز باید به یکی از وراث مالک برسد که طی سالهای گذشته تعداد وراث افزایش پیدا کرده و اکنون به حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر رسیده‌اند. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: برخی از این وراث اصلا وقفی بودن بنا را قبول ندارند و معتقدند که باید از حالت وقف خارج شود. اکنون هم به این دلیل و نیز به علت واگذاری آن از سوی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی پرونده آن در دادگاه در حال بررسی است. 

وی افزود: تا زمانی که رای دادگاه در مورد این پرونده صادر نشود، نمی‌توان هیچ تصمیمی در مورد این بنای تاریخی گرفت و کماکان بلاتلکیف خواهد بود. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار