مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه مطرح کرد؛

امکان انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام در تابستان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با افزایش دمای هوا، امکان انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام افزایش پیدا می‌کند و باید نکاتی رعایت شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ 17 July 2024

 

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبر آنلاین، حسین حیدری اظهار کرد: با شروع فصل گرما بیشتر به دلیل تزاید فعالیت کنه‌ها، با افزایش جمعیت کنه‌ها به عنوان انگل خارجی بدن دام و جایگاه‌های دامی مواجه هستیم که وجود کنه‌ها هم در دام و هم در انسان باعث ایجاد بیماری می‌شود.

وی افزود: کنه در دام‌ها باعث بیماری زردی (تیلیریوز و بابزیوز)، در دام سنگین و سبک می‌شود که خسارتی در تولید گوشت و شیر شده و راندمان تولید در دام را پایین می‌آورد و باعث رخداد بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمی کنگو می‌شود که شامل خونریزی، تب و بدن درد در انسان می‌شود که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، منجر به مرگ نیز خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به طور ناگهانی شروع می‌شود.

وی در ادامه افزود: انتقال این بیماری از طریق گزش کنه آلوده، خون آلوده، تماس با لاشه دام‌های آلوده و له کردن کنه است.

حیدری عنوان کرد: علائم این بیماری شامل تب و گلودرد، سرگیجه و بی‌حالی، دردهای عضلانی، حساسیت به نور و اسهال و استفراغ می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افراد باید از مصرف گوشت دام به صورت خام و نیم پز پرهیز کنند و از ذبح دام در منزل و مراکز غیر بهداشتی خودداری کرده و هنگام تماس با دام حفاظت فردی را کاملاً رعایت کنند.

حیدری اضافه کرد: مردم و خصوصاً دامداران باید مرتب جایگاه دام و بدن دام را سمپاشی کنند.

وی یادآور شد: دامپزشکی سم رایگان در اختیار دامداران روستایی و عشایری قرار داده که به صورت ویژه و کاملاً رایگان با همراهی شوراها و دهیارها و معتمدین روستایی و عشایری، توزیع و سمپاشی می شود که کمک مردم و همراهی آنها در سمپاشی عمومی نقش مهمی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: در کشتارگاه های دام و میادین دام، سمپاشی کردن نقش مهمی در قطع زنجیره فعالیت کنه داشته که معمولاً در کشتارگاه‌های صنعتی افراد و در کشتارگاه‌های سنتی با همراهی دامپزشکی انجام گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار