عزاداری ماه محرم در بناهای تاریخی کرمانشاه

مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: هرساله در ایام محرم دو تکیه تاریخی معاون الملک و بیگلربیگی و تعدادی از مساجد تاریخی شهر کرمانشاه میزبان عزاداران حسینی هستند.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴ 13 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، علیرضا برشاهی با اشاره به سابقه دیرینه مردم کرمانشاه در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، اظهارکرد: مردم این دیار از دیرباز به دلیل همجواری با عتبات عالیات و تردد زائرین حسینی از این منطقه، مراسم عزدارای ماه محرم را به شکل ویژه‌ای برگزار می‌کردند. 

وی تصریح کرد: تکیه معاون الملک و تکیه بیگلربیگی دو تکیه شاخص و پرآوازه کرمانشاه هستند که هر دو در دوره قاجاریه برای برپایی باشکوه مراسم عزاداری ماه محرم در کرمانشاه بنا شدند. 

مدیرگروه موزه ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان افزود: تیکه بیگربیگی که به واسطه کارشی‌کاری های بی نظیر خود در ایران شهره شده، در دوره قاجار به همت حسن خان معینی در محله قدیمی آبشوران برای برگزاری مراسم عزاداری محرم بنا شد. 

وی خاطرنشان کرد: این بنا در ابتدا فقط شامل یک بخش به نام حسینیه بود، اما بعدها بخش های دیگری شامل زینبیه و عباسیه نیز به آن اضافه شد. در این بنای تاریخی ۱۸۷ تابلو از واقعه کربلا به شکل نقاشی قهوه خانه‌ای بر روی کاشی‌های تکیه نقش بسته و حتی در بخش‌هایی از آن نحوه عزاداری مردم کرمانشاه در دوره قاجار ترسیم شده است. 

برشاهی یادآورشد: امروزه یکی از مراسماتی که به شکل بسیار پررنگ در تکیه معاون الملک برگزار می شود و هرساله در ایام محرم عزادارانی را از سراسر شهر کرمانشاه به سوی خود می کشاند، مراسم شام غریبان شهدای واقعه کربلاست. 

وی تصریح کرد: علاوه بر تکیه معاون الملک، مراسم عزاداری ماه محرم هر ساله در تکیه بیگربیگی که از دیگر تکایای دوره قاجاریه در کرمانشاه است و به واسطه آئینه کاری بی نظیرش مشهور شده، برگزار می‌شود. 

مدیرگروه موزه ها و اموال منقول استان کرمانشاه به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در تعدادی از مساجد تاریخی شهر کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: در شهر کرمانشاه ۱۳ مسجد تاریخی وجود دارد که برخی از آنها در این ایام میزبان عزاداران حسینی هستند. 

وی از مسجد جامع، رحیم آل آقا، حاج شهبازخان، شاهزاده، معتمدالدوله، هاشمی، ابوتراب آل آقا، عمادالدوله، نواب عالیه، جلیلی، مسجد کوچیکه، وکیل الدوله و نیز مسجد شافعی(مسجد اهل سنت ) به عنوان مساجد تاریخی شهر کرمانشاه نام برد و افزود: در حال حاضر مراسم عزدارای محرم در برخی از این مساجد همچون عمادالدوله و حاج شهبازخان برگزار می شود و میزبان خیل عزاداران حسینی هستند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار