کارشناس میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه:

پرونده ثبت ملی نوحه «شیرین شمامه نوبرم» تدوین می‌شود

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: تلاش می‌کنیم تدوین پرونده ثبت ملی نوحه کردی «شیرین شمامه نوبرم» را محرم امسال آغاز کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵ 10 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، عزیز مصطفایی نوحه «شیرین شمامه نوبرم» را از معروفترین و ماندگارترین نوحه های کردی خواند و اظهارکرد: در منطقه کرمانشاه این نوحه سالهاست که در مراسم عزاداری ماه محرم به یاد طفل شهید شش ماهه امام حسین(ع) در کربلا خوانده می‌شود. 

وی افزود: تاکنون نوحه سرایان زیادی این نوحه را در مجالس عزا خوانده‌اند، اما یکی از تاثیرگذارترین نوحه‌هایی که بجای مانده، نوحه مرحوم حشمت الله لرنژاد از هنرمندان استان است که حزن و اندوه واقعه جانسوز شهادت شش ماهه کربلا را در جان و روح مخاطب می‌نشاند. 

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان با بیان اینکه نوحه شیرین شمامه نوبرم قابلیت ثبت ملی شدن را دارد، عنوان کرد: متن این نوحه بسیار قوی است و واژگانی که در آن استفاده شده، واژگانی هستند که نهایت حزن و غم را نشان می دهند، به گونه‌ای که حتی مردم کرد غیر شیعه نیز در کرمانشاه با آن همنوا می شوند و اشک می ریزند. 

وی خاطرنشان کرد: نوحه شیرین شمامه نوبرم بخشی از هویت فرهنگی و زبانی مردم این  منطقه است که قدمت زیادی دارد و باید برای حفظ آن ثبت ملی شود. 

مصطفایی از تلاش برای آغاز تدوین پرونده ثبت ملی این نوحه در محرم امسال خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، امسال در یکی از آیین‌های ماه محرم که این نوحه در آن خوانده می‌شود، حضور پیدا خواهیم کرد و اقدامات لازم برای مستندسازی و جمع آوری داده های مورد نیاز برای تدوین پرونده ثبت ملی آن را شروع می کنیم. 

وی در ادامه در خصوص ثبت ملی تعزیه روستای کندوله نیز گفت: هنوز مستنداتی در خصوص این مراسم به دست ما نرسیده و در حال رایزنی هستیم که در صورتی که این مراسم امسال برگزار شود، برای تهیه مستندات آن اقدام کنیم تا کار تدوین پرونده ثبت ملی آن نیز آغاز شود. 

این کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان در ادامه با بیان اینکه آیین های ماه محرم در کرمانشاه با فرهنگ مردم این منطقه ترکیب شده، عنوان کرد: همین مسئله باعث شده تا این آیین‌ها متفاوت از سایر آیین‌ها در سایر مناطق کشور باشند.

به گفته این مسئول، داشتن قدمت بالای ۷۰ سال و ایجاد همگرایی بین مردم دو شاخصه مهمی است که یک آیین برای ثبت ملی شدن باید داشته باشد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار