مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۱ تیرماه

یادداشت سردار حاجی زاده درباره مسعود پزشکیان/چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت جدید/پروژه مدد به رییس جمهور منتخب

گزارش «اسب زین‌شده» چرا مدعیان اصلاحات را به هم ریخت؟!، تله «دور و بری»‌ها برای پزشکیان، خاموشی‌ها با سرعت برق از راه می‌رسد؟، درباره انتقاد مهاجرانی از تأخیر در آغاز کار دولت جدید، دولت نیامده را بدهکار نکنیم، گرما گرم غبار و قطع برق، مهمترین چالش دولت جدید، قرارداد‌ها با روسیه بازبینی می‌شود؟، شروط ۱۸ گانه پزشکیان برای خدمت در دولت و مانور نفتی سعودی‌ها در پکن از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱ 11 July 2024


به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۲۱ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که «کمبود برق در ابتدای تابستان ادارات ۱۳ استان را تعطیل کرد»، دیپلماسی پزشکیان دیپلماسی صلح، گزارش «اسب زین‌شده» کیهان و واکنش‌ها به آن، حلقه‌های مفقوده ساماندهی اتباع خارجی و امید به نجات نظام سلامت؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

پزشکیان رئیس‌جمهور تمامی ملت ایران است


سردار امیرعلی حاجی‌زاده طی یادداشتی که روزنامه جوان در شماره امروز خود منتشر کرده نوشت: شکی نیست که دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کل ملت و تک‌تک مردم ایران و مورد حمایت نیرو‌های انقلاب است، هرچند برخی از نیرو‌های منتسب به انقلاب در رقابت میان نامزد‌ها از نامزد رقیب ایشان حمایت کرده باشند
شکی نیست که دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کل ملت و تک‌تک مردم ایران و مورد حمایت نیرو‌های انقلاب است، هرچند برخی از نیرو‌های منتسب به انقلاب در رقابت میان نامزد‌ها از نامزد رقیب ایشان حمایت کرده باشند؛ بنابراین نیرو‌های انقلاب شایسته است از هرگونه اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات و میزان رأی ایشان که خلاف این حقیقت مسلم را نشان دهد، پرهیز کنند؛ و حتی اگر مطلبی در نقد رفتار مدعیانی نوشته می‌شود که ادعای حمایت از نامزد پیروز را داشتند، نباید چنین مطالبی به‌معنای خدشه به رأی رئیس‌جمهور پیروز تلقی شود. ما فرآیند برگزاری دو انتخابات و مشارکت مجموعاً ۵۵ میلیونی مردم و انتخاب یکی از نامزد‌های صالح ریاست‌جمهوری را به‌عنوان «نامزد اصلح از نظر مردم» چونان بزرگ‌ترین افتخارات نظام اسلامی و از پیروزی‌های چشمگیر ملت ایران در نیم قرن حیات سیاسی خود می‌دانیم. 


نگاه درست این است که با فاصله کوتاهی از شهادت رئیس‌جمهور محبوب سیدابراهیم رئیسی، دو انتخاب با فاصله یک هفته و با حضور ده‌ها میلیونی ملت شریف ایران برگزار می‌شود. در طی این مدت کشور با آرامش اداره شده و کوچک‌ترین مشکلی حادث نمی‌شود. نیاز به توضیح ندارد که چنین حوادثی در کشور‌های دیگر می‌تواند منشأ بحران‌های بزرگ باشد. ملت شریف ایران از بین کاندیدا‌های مورد تأیید شورای نگهبان، آقای دکتر پزشکیان را انتخاب می‌کنند. قطعاً رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور ۱۶ میلیون رأی‌دهنده به ایشان نیست بلکه او امروز رئیس‌جمهور ۸۵ میلیون نفر است و باید همه ملت و مسئولان با حمایت از دکتر پزشکیان به اجرای برنامه‌های وسیع کشور کمک کنند و به یاد داشته باشیم حمایت از کاندیدای خاص و رقابت، مربوط به قبل از انتخابات است. امروز نظام اسلامی، ملت بزرگ و شریف ایران و در رأس همه، مقام معظم رهبری پیروز میدان هستند و باید به واسطه این پیروزی، خداوند متعال را شاکر و سپاسگزار باشیم.

 

چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت جدید


سیدمحمد بحرینیان در سرمقاله امروز رسالت با عنوان چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت جدید نوشت: از اوایل دهه نود تا کنون رشد اقتصادی کشور فاصله معنا داری از رشد اقتصادی متوسط داشته و عملا به طور میانگین در محدوده صفر تا یک درصد قرار داشته است. از سوی دیگر خالص سرمایه گذاری صفر یا منفی بود و عملا تشکیل سرمایه، سرمایه گذاری دارایی ثابت چندان صورت نگرفته است. نتیجه این موضوع عدم رشد اقتصادی، عدم
 به روز رسانی صنایع و عدم اشتغال و افزایش رفاه مردم است. باید توجه داشت که فناوری عامل اصلی رشد اقتصادی جهان در طی دهه و حتی قرن‌های اخیر است و به روزرسانی صنایع و ورود فناوری جدید و اهتمام به اقتصاد دانش بنیان برای رشد اقتصادی یک ضرورت است و صرفا سرمایه گذاری عامل رشد نیست. همچنین باید سازوکار اقتصادی خروج بنگاه‌های غیرمولد و با ارزش افزوده پایین فراهم تا منابع به سمت بخش مولد سوق یابد. بخش خصوصی به دلیل عدم ثبات در مقررات از جمله واردات و صادرات و قیمت گذاری ارز و همچنین عوامل تولید از جمله قیمت برق و گاز و قطعی‌های متعدد آن تمایل چندانی برای سرمایه گذاری نداشته و ندارد. بخش عمومی که می‌تواند یک محرک برای سرمایه گذاری باشد به دلایلی همچون بهره وری پایین و همچنین نیاز به نقدینگی از سوی صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت حقوق بازنشستگان عملا منابعی برای سرمایه گذاری در اختیار ندارند.
در این شرایط سیاسی و تحریم‌ها نه تنها سرمایه گذاری خارجی خاصی نداشته ایم بلکه شاهد فرار سرمایه از کشور نیز بوده ایم. در سمت مقابل در برنامه‌های متعدد توسعه از جمله برنامه توسعه هفتم برنامه ریزی رشد اقتصادی ۸ درصدی برآورد شده است. این عدد با بهترین سال‌ها نیز فاصله زیادی دارد و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی منسجم و پایبندی به آن است. در سمت مقابل سیاست‌های مالیاتی و نظارتی به شدت بر بخش شفاف اقتصاد متمرکز است و به جای شناسایی فرار مالیاتی تمرکز خود را بر مالیات ستانی از بخش‌هایی که اطلاعات مالی آن‌ها در دسترس و شفاف منتشر می‌شود اختصاص داده است.
از سوی دیگر برندگان اقتصادی در چندین سال اخیر افرادی بوده که بر اساس مقررات به ارز‌های ارزان قیمت دسترسی داشته ویا با امضا‌های طلایی توانسته اند مجوزات این گونه کسب نمایندو در مقابل آن با کسب ارز ارزان اقدام به فروش آن به قیمت آزاد و سود قابل توجهی نموده اند هرچند گروهی که فعالیت اقتصادی انجام داده و به این دلیل ارز گرفته اند جای تقدیر دارند، اما گروهی دیگر ارز‌های دریافتی را از کشور خارج نموده و کالای خاصی وارد ننموده و یا در واردات خود بیش اظهاری قابل توجهی داشته اند.
در نتیجه این موضوعات یکی از مهمترین چالش‌ها در اقتصاد کشور موضوعات مربوط به مقررات در حوزه‌های مختلف است. دولت باید رویکرد خود را در مورد تولید مشخص نماید و تامین برق، گاز و انرژی صنایع و تامین زیر ساخت‌ها برای صنایع و همچنین تسهیل صادرات، تثبیت قوانین و مقررات را در اولویت خود قرار داده و با اقدامات تشویقی سربار و موانع غیر اقتصادی از سر فعالیت بنگاه‌ها حذف نماید. ثبات قوانین در حوزه‌های مختلف می‌تواند به بهبود فعالیت‌های اقتصادی و اعتماد بخشی در افزایش سرمایه گذاری در بخش‌های مولد و کاهش انگیزه‌های مزبور به استفاده از رانت‌ها منجر شده و منابع را به صورت بهینه در اقتصاد تخصیص دهد.

 

پروژه مدد به مسعود پزشکیان


محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول فرهیختگان در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: این چند روزی که زمان هست تا دکتر مسعود پزشکیان رسما سکاندار پاستور شود فرصت خوبی است که همگی درخصوص شرایط کشور، موقعیت دولت و نسبت خودمان با این دو، بلند بلند فکر کنیم.
در فاصله دو هفته، دو انتخابات را پشت‌سر گذاشتیم که در اولی مشارکت ۴۰ درصد بود و در دومی ۵۰ درصد. دو انتخاباتی که از حیث مشارکت عمومی با بیم‌وامید‌هایی همراه بود. مشارکت همچنان رضایت‌بخش نیست، اما به‌هر‌حال نمودار افول حضور مردم که در چهار انتخابات پیاپی رخ داده و تکرار شده بود به مدار مثبت برگشت. این یعنی می‌توان حس امید را به جامعه برگرداند، یعنی دوباره می‌توان به مسیر صندوق اعتبار بخشید.
از سویی دیگر کشور در شرایط خاصی قرار دارد. هیچ‌گاه در تاریخ انقلاب این قدر مساله سیاست خارجی، اقتصاد و امنیت درهم تنیده نشده بود. شرایط پسا ۷ اکتبر و عملیات وعده صادق به شکل ویژه‌ای با همه وضعیت‌های قبل تفاوت ایجاد کرده. به این کلاف درهم تنیده اضافه کنید اوضاع جنگ اوکراین و تغییرات سیاسی در اروپا و... را. دولت سیزدهم در مسیر ایجاد تغییرات به نفع منافع ملی در این شطرنج دشوار گام‌های مهمی برداشت، اما هنوز گام‌های مهم دیگری باقی است. در چنین شرایطی با دولتی نوپا که تازه می‌خواهد به شرایط مسلط شود چه باید کرد؟
مسعود پزشکیان و دولتش امکان‌های فراوانی پیش رو دارند؛ بسیاری از زیرساخت‌های توسعه کشور به شکل قابل قبولی فراهم است، تنش‌های منطقه‌ای که روزگاری در اوج بود کمینه شده، انتخابات و ویژگی‌های ذاتی دولت جدید امکان ترمیم شکاف‌های اجتماعی داخلی را هم فراهم می‌کند، اگر رای بومی رئیس‌جمهور چهاردهم را هم به چشم یک فرصت ببینیم امکان ترمیم شکاف‌های قومیتی را هم می‌توانیم در بهترین حالت ارزیابی کنیم.
در چنین شرایطی اگر به نجوای گفتمان عقلانیت انقلابی گوش فرا دهیم یک انتخاب بیشتر پیش روی ما نیست؛ مدد به دولت مسعود پزشکیان. جریان عقلای انقلابی دلسوزتر از آن هستند که مثل رادیکال‌های دوم خردادی پروژه عبور و مرور راه بیندازند. عقل و شرع و عرف در شرایط کنونی حکم می‌کند همه ظرفیت‌های اجتماعی جریان انقلابی در خدمت دولت چهاردهم قرار گیرد. این ظرفیت‌ها در حوزه مطبوعات دو بخش دارد؛ نخست توامان دیدن تلاش‌های دولت و نسبت‌سنجی آن با چالش‌های کشور و دوم نقد منصفانه و رصدگربودن دولت. امروز فرصت مهمی است که مطبوعات انقلابی در مسیر ترمیم شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی چشم بیدار جامعه باشند و در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی با دولت در موقعیت نقد و تعامل همزمان باشند. مسیر «فرهیختگان» هم ان‌شاءالله همین است، همان‌گونه که در دولت قبل بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار