ایران توانمندی بالایی در کاهش اثرات تحریم دارد/ تشکیل سرای تجاری ایران و روسیه در آستراخان

کد خبر: ۷۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶ 10 August 2015
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه گفت: شکوفایی صنعت ایران در سال‌های تحریم اثبت کرده که ایران در کاهش اثرات تحریم توانمندی بالایی دارد و روسیه باید از آن الگو بگیرد.

«ویی وینوکوروف» ظهر امروز در نشست تخصصی با علی منتظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، هادی تیزهوش‌تابان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان و جمعی از تولیدکنندگان و بازرگانان گیلانی اظهار کرد: دور جدید همکاری‌های تجاری روسیه با ایران در راستای تشکیل مرکز تجارت بین‌الملل در آستراخان روسیه و افزایش روابط تجاری و اقتصادی با ایران آغاز شده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر رؤسای جمهور ایران و روسیه در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر و تمایل و برنامه‌ریزی‌های بخش دولتی و خصوصی روسیه در توسعه روابط تجاری با ایران گفت: همکاری‌های تجاری و افزایش حجم مبادلات تجاری و بازرگانی از مهم‌ترین خواسته‌های رؤسای جمهوری این دو کشور بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه تلاش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران را از الزامات مهم برای کاهش اثرات تحریم‌های اخیر غرب بر این کشور عنوان کرد.

وی افزود: تجربه تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران نشان داده که این کشور توانمندی بالایی در ایجاد خودکفایی و کاهش اثرات نامطلوب آن را دارد.

وینوکوروف خاطر نشان کرد: با مشاهده رشد و شکوفایی صنعت ایران در سال‌های تحریم به طور یقین متوجه توان ایران در کاهش اثرات تحریم می‌شویم.

وی گفت: باید اذعان کنیم که ایران در این سال‌ها تجارب بسیار ارزشمند و خوبی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و ... کسب کرده که روسیه نیز باید از آن الگوبرداری کند.

این مقام روسی با اشاره به نیاز بازار مصرف کشور روسیه به تولیدات ایران یادآور شد: اکنون نیازمند واردات کالا از ایران در حوزه محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و کشاورزی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه برای افزایش تعاملات تجاری با ایران، از تشکیل سرای تجاری در آستراخان روسیه با همکاری بخش‌خصوصی خبر داد.

وی افزود: سرای تجاری می‌تواند مرکز لجستیک و تجاری برای عرضه کالاهای ایرانی باشد.

وینوکوروف با تصریح بر اینکه رئیس جمهور روسیه به استاندار آستراخان حمایت ویژه از فعالیت‌های این مرکز را اعلام کرد، متذکر شد: یک کمیته کاری در وزارت صنعت روسیه برای این منظور تشکیل شده است.

وی توسعه تعاملات تجاری و بازرگانی استان‌های همجوار و حاشیه ولگا با استان‌های حاشیه دریای خزر در ایران را از مهم‌ترین عوامل تشکیل سرای تجاری در آستراخان روسیه عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه ارتقا و افزایش حجم فروش محصولات تولیدی ایران در محدوده اتحادیه گمرکی‌ روسیه، بلاروس و قزاقستان را از اهداف سرای تجاری ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم گردش کالا بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران را به 10 برابر ظرفیت فعلی افزایش دهیم.

نماینده بازرگانان آستراخان روسیه نیز در نشست مذکور با اشاره به اهداف و کاربردهای مرکز تجارت بین‌الملل در آستراخان روسیه گفت: این مرکز و سرای تجاری با حمایت دولت روسیه و اتاق بازرگانی این کشور تأسیس شده و در نظر دارد حجم مبادلات تجاری خود را با ایران افزایش دهد.

یلیمن تصریح کرد: تضمین بازگشت پول بازرگانان و تجار ایرانی با مرکز تجاری است و ما تضمین می‌کنیم که تولیدکننده و بازرگانان ایرانی در موقع مقرر پول خود را دریافت کنند.

وی عرضه و فروش کالا و تولیدات ایرانی با ایجاد شفافیت برای مصرف‌کنندگان را یکی دیگر از اهداف این مرکز عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی می‌توانند قیمت و مشخصات کالای صادراتی خود را در قالب بروشور به این مرکز ارائه دهند.

این مقام روسی تصریح کرد: مرکز تجاری معرفی کالای ایرانی را در 168 شعبه اتاق بازرگانی روسیه انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تجارت بین‌الملل آستراخان با مشارکت اتاق بازرگانی و صنایع آستراخان تضمین کننده تجارت با کشور روسیه هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان نیز این نشست مذکور از روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشور روسیه ابراز رضایت کرد.

هادی تیزهوش‌تابان یادآور شد: امیدواریم راه‌اندازی مرکز تجاری بتواند راهکاری قانونمند و توانا در توسعه و افزایش حجم مبادلات صادراتی و تضمین روابط تجاری با این کشور باشد.
به گزارش فارس، در ادامه نشست مذکور تولیدکنندگان و بازرگانان به بیان دیدگاه و  نظرات خود برای توسعه روابط اقتصادی با کشور روسیه پرداختند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در نشست مذکور افزایش تعامل تجاری منطقه آزاد انزلی با آستراخان را مهم دانست و اظهار کرد: امیدواریم از نظر فرهنگی نیز با آستراخان نزدیک شویم.

علی منتظری با بیان اینکه گیلان می‌تواند در تقویت ارتباطات ایران و روسیه نقش مهمی ایفا کند، خاطرنشان کرد: گیلان می‌تواند کانال ارتباطی بین استان‌های شمالی ایران و آستراخان شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار