رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی بیان داشت: ویروس‌های این خانواده در دستگاه تنفس، گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علایم بالینی، باعث کاهش تولید می‌شوند.
کد خبر: ۶۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 26 July 2015
رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی از پایش و مراقبت از پرندگان حیات وحش تالاب بین‌المللی بندرانزلی برای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، نوید صفرزاده بعد از ظهر امروز در نشست دامپزشکی این شهرستان اظهار کرد: آنفلوآنزا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های صنعت طیور است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا موجب همه‌گیری‌های متعدد در کشورهای مختلف شده است، افزود: کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی بیان داشت: ویروس‌های این خانواده در دستگاه تنفس، گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علایم بالینی، باعث کاهش تولید می‌شوند.

وی بیماری آنفلوآنزای طیور «Avin Influnza» را دارای اثرات اقتصادی زیان‌باری بر صنعت طیور و سلامت انسان و بهداشت عمومی جامعه عنوان کرد.

وی افزود: منبع و مخزن اصلی بیماری، پرندگان مهاجر آبزی مانند اردک، غاز، بلدرچین و ... است.

به گفته صفرزاده، انتقال ویروس از پرندگان آبزی وحشی به پرندگان اهلی به‌ویژه خانواده ماکیان شامل مرغ‌، بوقلمون، مرغ شاخدار، بلدرچین و ... صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیماری مذکور از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده از پرندگان آبزی و پرندگان اهلی آلوده به انسان منتقل می‌شود.

این مسئول با اشاره به تلاش دامپزشکی برای کنترل بیماری، تصریح کرد: دامپزشکی کشور در بخش بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با رصد به‌موقع رخداد بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام اقدام‌های کنترلی و پیشگیری از این بیماری‌ها را در دستور کار خود دارد.

صفرزاده گفت: تالاب بین‌المللی بندرانزلی از جمله مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان حیات وحش در کشور است که ریسک بالایی برای ورود پرندگان آلوده به بیماری از دیگر نقاط جهان به کشور را دارد.

وی از جمله سیاست‌های بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی کشور را پایش مستمر از تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی حیات وحش و مهاجر عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی پایش و مراقبت از مزارع پرورش طیور صنعتی، طیور بومی در روستاها و مناطق حفاظت شده را نیز از جمله اقدام‌های کنترلی دامپزشکی برشمرد.

وی از درباره طرح پایش و مراقبت از پرندگان حیات وحشت تالاب انزلی تصریح کرد: هر ساله خونگیری و نمونه‌برداری‌های منظم در این پایش‌ها برای بررسی وضعیت وجود بیماری توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد.

صفرزاده یادآور شد: با همکاری حفاظت محیط زیست انزلی به دلیل اهمیت موضوع تیم‌های پایش و مراقبت از تالاب بندرانزلی برای رصد به‌موقع هرگونه تلفات غیرعادی و مشکوک برقرار شده که نقش پررنگی در تامین سلامت و بهداشت عمومی و نیز مبارزه با بیماری‌های پرندگان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان حتی از نوع مشکوک آن رؤیت نشده است، متذکر شد: اجرای پروتکل‌های بهداشتی و بیوسکوریتی سختگیرانه برای مزارع پرورش مرغ گوشتی و مادر از جمله اقدام‌های پیشگیرانه است.

این مسئول یادآور شد: انجام نظارت‌های قرنطینه‌ای بر تردد تمام فرآورده‌های مربوطه شامل تخم مرغ نطفه‌دار، جوجه یکروزه، مرغ زنده برای کشتار از دیگر اقدام‌های دامپزشکی برای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار