پس از پیگیری‌های تابناک

بازسازی کامل خسارات زلزله نیکشهر کلید خورد

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت تمامی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله اخیر بخش مرکزی نیکشهر با پیگیری‌های شبانه‌روزی سطح ملی و استانی بویژه مساعدت اداره کل بنیادمسکن انقلاب آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۷ 06 September 2024

محمدانور بجارزهی در حاشیه بازدید وزیر دفاع از چابهار به خبرنگار تابناک گفت: در طول ۴۰ روز اخیر مرتب و بصورت شبانه روزی پیگیر مشکلات مردم زلزله زده در مرکز کشور و استان بودم و مسوولان شهرستان نیکشهر حضور میدانی داشته و مشکلات را بررسی کرده‌اند.

وی با قدردانی از تلاش مسوولان برای خدمت در مناطق محروم، بیان کرد: در تماس تلفنی که با مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان برقرار شده اعلام کرد تشکیل پرونده بیش از ۴۰۰ متقاضی ساخت مسکن روستایی مناطق زلزله زده انجام شده و هفته آینده معرفی به بانک می شوند.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمین لرزه و پس لرزه های اخیر، به بیش از یک‌هزار منزل مسکونی غیراستاندارد، خشتی و گلی مردم روستاهای زلزله زده بخش مرکزی نیکشهر آسیب جدی وارد شده و طبق اعلام بنیاد مسکن هیچ محدودیتی در ساخت مسکن روستایی وجود ندارد.

وی از مسوولان محلی، استانی و کشوری خواست تمام ابعاد این زلزله و خسارت های آن را بصورت دقیق و کارشناسی بررسی و در مرحله اول با ساخت واحدهای مسکونی مقاوم موجب رضایت قشر محروم و کارگر این مناطق شوند.

بجارزهی افزود: علاوه بر اقدامات جمعیت هلال احمر در تحویل چادر به مردم زلزله زده با هماهنگی و تماس تلفنی با دبیرکل جمعیت هلال احمر و مسوولان حوزه امداد و نجات استان سیستان و بلوچستان و مرکز کشور قرار شد بزودی ۲۰۰ تخته چادر دیگر برای اسکان موقت مردم زلزله زده تحویل داده شود.

وی گفت: با حضور فرماندار و مسوولان در روستاهای کوچینک، آبگاه، تیسروک، وانان و نسپوران بسیاری از مشکلات حوزه راه، برق، تلفن، طرح هادی، آب، تلفن و اینترنت، بهداشت و سایر حوزه های زیرساختی در دستور پیگیری قرار گرفت و مشکلات مطرح شده توسط مردم براساس اولویت پیگیری و حل خواهد شد.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اثر این زمین لرزه بیش از ۹۰ درصد خانه های مردم در روستای آبگاه آسیب دیده بطوریکه نه می توان کل ساختمان را تخریب کرد و نه قابلیت ترمیم دارد.

وی تصریح کرد: در روستاهای آبگاه، کوچینک، تیسروک، نسپوران بیشتر مردم آسیب دیده اند، نیاز است که تعداد بیشتری چادر برای اسکان موقت مردم اختصاص داده شود چرا که این تعداد کمک فعلی مسوولان در روزهای گذشته جوابگوی خسارات مردم نیست.

بجارزهی با اشاره به اینکه زلزله ۴.۶ ریشتری روستای آبگاه نیکشهر جنوب سیستان و بلوچستان در هشتم مرداد گرچه به نظر کم است ولی به دلیل فقر مردم و نداشتن سرپناه استاندارد با اصول مهندسی ساحتمان و خانه های خشتی و گلی و استحکام، آرامش زندگی را از مردم گرفت و بیشتر مردم به دلیل وارد شدن خسارت ۹۰ درصدی به واحدهای مسکونی، سرگردان و در این روزهای گرم تابستانی در دمای ۴۵ درجه روزگار را در چادر و یا سایبان ها سپری می‌کنند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: جوانانی که با کارگری و زنانی که با سوزن دوزی سرپناهی برای خودشان ساخته بودند در شبی که دیگر زندگی به روال عادی برنگشت آمال و آرزوهایشان را خشم زمین از بین برد و سرپناهی که ساخته بودند بر اثر زلزله سست و ضعیف شده و برای زندگی دیگر امن نیست.

ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه در روستای آبگاه

وی با اشاره به اینکه مدرسه روستای آبگاه به شدت آسیب دیده است، افزود: هماهنگی و پیگیری لازم صورت گرفته تا اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان قبل از مهرماه تعمیرات لازم را انجام دهد تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده و از تحصیل عقب نمانند.

بازسازی کامل خسارات زلزله نیکشهر کلید خوردبجارزهی گفت: مدرسه ۱۲ کلاسه در روستای آبگاه نیکشهر ساخته می شود تا موجب توسعه علمی و آموزشی شود و دانش آموزان زلزله زده با آسوده خاطر تحصیل کنند.

بازسازی کامل خسارات زلزله نیکشهر کلید خورد

وی بر تحویل زمین ارزان قیمت به زلزله زدگان نیکشهر تاکید کرد و گفت: برای همین منظور زمین هایی که قرار بود در روستای کوچینک به مردم واگذار شود فقط یک چهارم قیمت زمین اخذ شود تا همه اقشار بتوانند زمین خریدار و سرپناه ایمن بسازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار