روایتی از زلزله های سیستان و بلوچستان؛ توان جبران خسارت ها در مردم منطقه نیست

زلزله های اخیر در سیستان و بلوچستان، همچنان در برخی مناطق، از جمله منطقه آبگاه، کوچینک ونسفران در نیکشهر، استرس آفرین است و مردم منطقه ترجیح می دهند شب ها را در خارج از خانه سر کنند.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹ 29 August 2024
علی  سابک زهی* _ در تاریخ ۸ مرداد، زلزله‌ای به شدت ۴.۶ ریشتر در منطقه آبگاه شهرستان نیکشهر رخ داد که خساراتی به بار آورد.
کانون این زلزله باعث تخریب ۹۰ درصد از خانه‌های روستای آبگاه شد و از آن زمان تا روز دوشنبه، پس لرزه‌های متعددی در این منطقه تجربه شد.
مردم روستا به دلیل غیرقابل سکونت بودن خانه‌ها مجبور به ترک آن‌ها و خوابیدن در فضای باز شده اند. 
 
در تاریخ ۳۰ مرداد، زلزله‌های دیگری با شدت‌های ۴.۵ و ۴ ریشتر نیز به وقوع پیوست که دستگاه‌های زلزله‌نگاری آن‌ها را ثبت کردند. 
مسئولین محلی و هلال احمر تلاش‌هایی برای کمک به مردم انجام دادند، اما به دلیل عدم حضور مسئولین کلان و ملی، مردم از این وضعیت ناراضی هستند. خسارات به بار آمده از توان معیشتی و جبرانی مردم منطقه بالاتر است. 
 
در این شب ها، از ۴۹۰ خانوار در آبگاه، حدود ۱۰۰ خانوار در حال حاضر در چادر زندگی می‌کنند و بقیه زیر سایه درختان و کپرها خوابیده‌اند. مشکلاتی مانند کمبود برق و گرمای شدید (بیش از ۵۰ درجه) نیز بر مشکلات مردم افزوده است. 
 
مردم از عدم رسیدگی و پیگیری مسئولین و همچنین مشکلات در تأمین مصالح ساختمانی برای بازسازی خانه‌ها گلایه دارند. بافت فرسوده و قدیمی خانه‌ها باعث شده که زلزله مقیاس پایین هم خسارات به بار آورد. 
 
در نهایت، درخواست اصلی مردم این است که مسئولین و کارشناسان به منطقه بیایند، وضعیت را بررسی کنند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند. همچنین، مردم از عدم پوشش رسانه‌ای این حادثه و بی‌توجهی مسئولین نسبت به آن ابراز نارضایتی می کنند
نمی‌گویم دست مافیا در کار است، اما بالاخره شرایط رسیدگی، مناسب نیست و انتظار ما از دولت جدید، بیشتر از اینهاست. ما انتظار داریم کارشناسا بیایند بررسی کنند گسلی که فعال است چه شرایطی دارد و آموزش های عمومی مقابله با زلزله داشته باشند.  

* فعال اجتماعی- فرهنگی در منطقه آبگاه،  کوچینک ونسفران در نیکشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار