فروش دام مولد از سوی عشایر استان اردبیل کاهش یافت

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: به علت بارندگی‌های خوب تعداد دام‌های عشایر این استان و فروش دام مولد کاهش یافته و عشایر دوباره به پرورش دام روی آورده‌اند و با تداوم این روند در سال‌های آینده شاهد افزایش دام عشایر خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۸۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳ 12 August 2024
به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از ایرنا، حاتم طهماس‌پور در این باره اظهار کرد: پالایش و شفاف‌سازی آمار جامعه عشایری یکی از اولویت‌های سازمان عشایری است و در این راستا در ۲ سال اخیر جامعه عشایر واقعی استان اردبیل ۴۰ درصد کاهش یافته است
 
وی اضافه کرد: تا ۲ سال قبل جامعه عشایر استان اردبیل با بیش از۲۱ هزار خانوار ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر بود که پس از پالایش جامعه عشایر استان به حدود۱۲ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۴۷ هزار کاهش یافت.
 
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: هرچند در فرایند پالایش و حذف عشایر غیر واقعی استان فشار و سختی‌های زیادی متحمل شدیم، اما این اقدام به نفع عشایر واقعی بود و باعث کاهش و رفع مشکلات ارائه خدمات به این جامعه شد.
 
طهماس‌پور همچنین گفت: با حذف عشایر غیرواقعی و شفافیت در آمار خدمات ارائه شده به عشایر واقعی در این استان افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: شاخص‌های مختلفی برای شناسایی عشایر واقعی وجود دارد و علاوه بر کوچ و حضور در ییلاقات، اگر کسی در صندوق بیمه دیگری غیر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیمه شده باشد، عشایر محسوب نمی‌شود.
 
این مقام مسئول گفت: از حدود ۴۷ هزار نفر جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۵ درصد آنها زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند و باید با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی جامعه عشایری مابقی نیز زیرپوشش این صندوق قرار بگیرند.
 
ترسالی مراجعه عشایر به اداره کل امور عشایری اردبیل را کاهش داد
 
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: شناسایی و پالایش عشایر واقعی و ترسالی باعث شد امسال مراجعه عشایر به این اداره کل ۹۰ درصد کاهش یابد.
 
طهماس‌پور افزود: امسال افزایش بارندگی و ترسالی مناسب باعث شده وضعیت عشایر استان بهتر شود ، به طوری که اگر پارسال هر روز ۱۰۰ نفر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی و عدم وجود آب و نهاده به اداره کل امور عشایر استان مراجعه می‌کردند امسال این رقم به ۱۰ نفر هم نمی‌رسد.
 
وی در عین حال گفت: در سال‌های اخیر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، ۳۰ درصد عشایر استان ترک دامداری کرده و رغبتی برای نگهداری دام نداشتند به طوری که سال گذشته تعداد دام عشایر استان از یک میلیون راس به ۷۵۰ هزار راس کاهش یافت.
 
 
وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته امسال به علت بارندگی‌های خوب تعداد دام‌های عشایر استان اردبیل افزایش یافته و دوباره به پرورش دام روی آورده‌اند به طوری که فروش دام مولد توسط آنها به کمترین حد ممکن کاهش یافته و این امر بیانگر این است که در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد دام عشایر خواهیم بود.
 
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل اضافه کرد: امسال تاکنون عشایر این استان بیش از ۱۰۰ راس دام به عتبات عالیات استان نذر اهدا کرده‌اند.
 
طهماس‌پور با اشاره به فرهنگ غنی و نقش حیاتی عشایر در ارتقای امنیت غذایی و نیز امنیت مرزها، گفت: عشایر استان اردبیل ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و ۲ طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم ۲۰ شهید در صدر قرار دارند.
 
 عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ خانوار و با ۴۷ هزار و نفر جمعیت ۳.۶ درصد جمعیت استان و حدود چهار درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.
 
عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.
 
عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.
 
هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.
 
عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار