ساخت اولین مرکز آموزشی و درمانی کودکان اوتیسم در استان مرکزی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: استان مرکزی به عنوان سومین استان کشور، مرکز آموزشی و درمانی کودکان اوتیسم را در دست ساخت دارد که در دهه فجر افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶ 12 August 2024

به گزارش تابناک مرکزی،جواد لنجابی اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۲۱۵ پروژه با ۸۴۸ کلاس درس و زیربنای ۱۳۰ هزار متر مربع در دست اجرا بوده است و بابت تکمیل آنها اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی افزود: در سه سال اخیر تعداد ۹۶ پروژه با ۴۲۴ کلاس درس و زیربنای ۵۶ هزار متر مربع و با ارزشی بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. به طور متوسط در هر روز کاری ۵۵ متر مربع به فضای آموزشی استان اضافه شده است.

لنجابی با بیان اینکه تمام سیستم‌های گرمایشی مدارس دولتی، استاندارد شده است گفت: در هیچ مدرسه دولتی، بخاری نفتی و گازی استفاده‌ نمی‌شود.

وی با اشاره به جمع آوری ۳۷ مدرسه کانکسی استان در دولت سیزدهم تصریح کرد: در حال حاضر تمام مدارس کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش آموز در استان مرکزی جمع آوری شده و با ساختمان‌های مستحکم جایگزین شدند. با کمک خیرین در حال جمع آوری مدارس کانکسی بالای ۵ نفر نیز هستیم.

لنجابی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی بیش از ۱۰۰ مدرسه استان تعمیرات اساسی شده است گفت: طبق اسناد بالادستی سند ششم و هفتم توسعه، تکلیفی مبنی بر اینکه باید ۵۰ درصد دانش آموزان را به سمت رشته‌های هنرستانی سوق دهیم وجود دارد. با توجه به صنعتی بودن استان و عدم تربیت نیروی انسانی براساس نیاز استان، در این دو سال ساخت و تجهیز هنرستان‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم نخستین هنرستان جوار صنعت در شرکت ماشین سازی با ظرفیت ۲۰۰ هنرجو راه اندازی شد.

مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان مرکزی افزود: از شهریور سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تفاهم‌نامه اجرای ۹۳ پروژه مردمی و مشارکتی با ارزش بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال با خیرین امضا شده است که از این میزان تعداد ۲۸ پروژه آن از محل مسئولیت‌های اجتماعی صاحبان صنایع و دهیاری‌ها بوده است.

وی با اشاره به ساخت یک استخر شنای دانش آموزی، ۱۰ چمن مصنوعی و ۸ سالن ورزشی در دولت سیزدهم گفت: نخستین مرکز آموزشی و درمانی کودکان اوتیسم در استان مرکزی به همت خیرین و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی با اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال احداث است که تا دهه فجر تکمیل می‌شود. استان مرکزی سومین استانی است که چنین مرکزی را احداث خواهد کرد. برای این مرکز خرید ۷ تا ۸ میلیارد تومان تجهیزات پیش بینی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: طبق برنامه هفتم توسعه، خیرین مدرسه ساز، مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و همین امر می‌تواند منجر به تشویق خیرین در جهت مدرسه سازی شود.

لنجابی تصریح کرد: استفاده از سهمیه قیر رایگان برای مدارس از دیگر اقدامات بوده است که در این راستا حدود ۱۸۷ هزار متر آسفالت ریزی در محوطه ۱۴۷ مدرسه اجرا شده است و بیش از ۲۲۷ هزار متر مربع ایزوگام بین ۴۷۷ مدرسه توزیع و نصب شده‌است.

وی با اشاره به طرح شهید عجمیان در استان گفت: امسال شاداب سازی ۲ هزار مدرسه در سطح استان مرکزی در دستور کار قرار دارد که از ظرفیت گروه‌های جهادی، معلمان و دانش آموزان استفاده می‌شود تا فضای شاداب خوبی را برای دانش آموزان فراهم کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: در سال گذشته و به همت خیر مدرسه ساز، عملیات اجرایی احداث بزرگترین مجتمع آموزشی استان در شهر ساوه در زمینی به مساحت ۳ هکتار که شامل ۶ ساختمان آموزشی به همراه فضای ورزشی و فرهنگی بوده و با زیربنای بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع آغاز شده و در دست احداث است. 

لنجابی در ادامه اظهار کرد: پروژه‌های مسکن ملی در سطح استان نیاز ویژه‌ای به ساخت مدارس دارند به عنوان مثال پروژه ۸۱۰۰ واحدی اراک نیاز به حداقل ۳۵ مدرسه دارد ولی تاکنون هیچ اقدامی توسط راه و شهرسازی در این خصوص انجام نشده است. در شهر جدید امیرکبیر نیز تاکنون ۲ مدرسه ساخته شده است ولی به دلیل افزایش جمعیت ساکن در این شهر نیاز بیشتری به مدرسه دارد که باید شرکت عمران در این خصوص اقدام عاجلی انجام دهد.

وی تصریح کرد: ماده ۱۸ شورای آموزش و پرورش درباره ساخت مدارس در طرح اقدام ملی تکلیف را روشن کرده که هر نهاد دولتی و خصوصی موظف است با ساخت بیش از ۲۵۰ واحد مسکونی، نسبت به تهیه زمین و ساخت مدرسه اقدام کند. بنیاد مسکن تاکنون ۳ مدرسه در کوی کوثر ساخته است که شایسته تقدیر است

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار