توضیحات معاون استاندار مرکزی در خصوص تجمعات کارگران شرکت واگن پارس اراک

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی توضیحاتی را در خصوص اتفاقات اخیر شرکت واگن پارس مطرح کرد.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹ 05 August 2024

به گزارش تابناک مرکزی، بهنام نظری، دوشنبه ۱۵ مردادماه در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی اتباع خارجی استان مرکزی، در رابطه با حواشی اخیر پیرامون شرکت واگن پارس اراک که منجر به اعتراض کارگران شده بود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مدیرعامل شرکت فقط در یک مورد که اخراج کارگران بود، خارج از ضابطه و پروتکل عمل کرده است. بعضی از کارگران تخلف داشته‌اند ولی اینکه خود مدیرعامل، اقدام به اتمام قرارداد با کارگران کند درست نیست.

وی افزود: او باید فرد متخلف را به کمیته انضباطی معرفی می‌کرد و این کمیته که شامل نماینده کارگران، اداره کار و نماینده مدیرعامل است، مستندات را بررسی می‌کرد و اگر تخلف محرز شد به اندازه تخلف به کارگر حکم می‌داد.

وی تصریح کرد: اگر کارمند یا کارگری در هر مجموعه‌ای تخلفی کرده باشد، رئیس آن مجموعه، مجاز به برخورد و اخراج کارمند نیست و باید فرد به هیات بدوی معرفی شود و پس از بررسی و با استناد به قانون با وی برخورد شود.

نظری ادامه داد: در کمیسیون کمیته کارگری واگن پارس، یکی از مصوبات این بود که کارگران اخراج شده به کار برگردند. مدیرعامل حق دارد نسبت به کار یک کارمند گلایه داشته باشد ولی این موضوع باید در کمیته مطرح شود.

وی با بیان اینکه اعتراضات خارج از چارچوب هیچوقت به نتیجه نخواهد رسید گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که کارگران، مطالبات خود را کتبا به ما اعلام کنند تا رسیدگی کنیم. بنده به عنوان رئیس کمیسیون کارگری استان، هرگونه ظلمی در خصوص کارگران صورت گرفته باشد را مطالبه خواهم کرد و سمت کارگران خواهم بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: در گذشته رویه غلطی در شرکت واگن پارس وجود داشت که کارگران می‌توانستند به صورت شناور بین ساعات ۷ تا ۸:۳۰ در محل کار حضور پیدا کنند اما این روند در مجموعه تولیدی صنعتی به هیچ وجه قابل اجرا نیست و مدیرعامل این روند را متوقف کرد و تمام کارگران را مکلف کرد که از ساعت ۷ تا ۷:۲۰ در محل کار حضور پیدا کنند تا فرایند چرخه کار انجام شود. کارگران نسبت به این موضوع اعتراض دارند که قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: کشور و استان با ناترازی برق مواجه است و به همین دلیل مقرر شده که کارگران روز جمعه که پیک بار کمتر است در کارخانه حضور پیدا کنند و اضافه کار آنها پرداخت شود که این موضوع نیز مورد نقد و اعتراض کارگران واقع شده است ولی این اقدام به دلیل شرایط کشور است.

نظری با تاکید بر اینکه مطالبات کارگران قابل بررسی و رسیدگی است گفت: اعتراضات خارج از قانون، قابل قبول نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر تخلفی از سوی مدیرعامل صورت گرفته باشد حتما برابر قانون برخورد خواهد شد،افزود: ما صحبت‌های کارگران را شنیدیم و اگر صحبت و مطالبات جدیدی از سوی کارگران وجود دارد، شنیده می‌شود.

نظری اضافه کرد: شرکت واگن پارس از وقتی که زیرمجموعه مپنا شد از رکود ۱۰۰ درصدی خارج شد. این در حالی است که شرکت مپنا به جهت مشکلات این شرکت، زیر بار این اقدام نمی‌رفت بنابراین نباید به گونه ای رفتار شود که مپنا از اعلام پشتیبانی، پشیمان و خارج شود و واگن پارس به شرایط سخت قبل برگردد و کارگران مجددا با رکود مواجه شوند.

وی با بیان اینکه مدیرعامل مجری تصمیمات شورای تامین شهرستان است افزود: واگن پارس در آستانه انعقاد قرارداد بسیار خوب خارجی است که می‌تواند این شرکت را تا ۱۵ سال از قرادادهای داخلی بی‌نیاز کند و حتی می‌تواند منجر به افزایش‌ نیروی کار شود که این مهم بواسطه حمایت مپنا و توان کارگران قابل تحقق است.

نظری افزود: اگر این قرارداد منعقد نشود مجموعه واگن پارس مجددا به یک مجموعه تعمیراتی تبدیل خواهد شد بنابراین بایستی این مشکلات حل شود و در فضایی آرام، این شرکت را که جزو افتخارات کشور است به نقطه اوج برسانیم که این مهم با حضور، مشارکت و فعالیت کارگران محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: گلایه‌مندی کارگران واگن پارس در خصوص برخوردها و رفتارهای مدیرعامل، قابل حل است. در شرایط فعلی، تغییر مدیریت به صلاح کارخانه و کارگران نیست بنابراین باید آگاهانه و با تدبیر اقدام کرد و امیدواریم‌ امروز در این خصوص با کارگران به اجماع نظر برسیم تا مدیریت موجود تثبیت شود و قرارداد خارجی امضا و اجرا شود.

نظری با بیان اینکه مصداقی از توهین مدیرعامل به کارگران ندیده است، گفت: هرگونه کوتاهی از سوی مدیریت صورت گرفته باشد حتما از سوی هیات امنا برخورد خواهد شد. قرار نیست در قبال برخورد مدیرعامل با یک کارگر، آن مدیرعامل تغییر کند. انبوهی از فشارها بر مدیرعامل وارد می‌شود و نباید هر گونه برخوردی، توهین تلقی شود. همانگونه که یک کارگر با یک خطا نباید اخراج شود، یک مدیر نیز با یک خطا نباید تغییر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار