معاون استاندار یزد بر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پشه آئدس در استان تاکید کرد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد بر انجام تمامی اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پشه مهاجم آئدس توسط دستگاه‌های دخیل در استان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷ 30 July 2024

به گزارش «تابناک یزد» به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، "علی اکبر عزیزی"در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان در خصوص موضوع پشه آئدس و بیماری تب دنگی که در نقاطی از کشور حادث شده است، گفت: بنابر گزارش اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تاکنون موردی از وجود پشه آئدس یا بیماری تب دنگی در استان یزد مشاهده نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مواردی از وجود پشه آئدس در استان های همجوار و برخی از استان های کشور همانند اصفهان، کرمان و فارس که درجوار استان یزد هستند مشاهده شده است، این موضوع اهمیت دو چندانی پیدا کرد که در جلسه امروز و باحضور دستگاهای دخیل تمامی اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عزیزی ادامه داد: یکی از محیط های مستعد رشد و تکثیر این پشه در مکان هایی است که در آن آب به مدت طولانی مانده باشد که در این مکان ها می تواند تخم گذاری و به سرعت رشد و آسیب هایی را وارد نمایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد اضافه کرد: بر همین اساس از تمامی هم استانی های گرانقدر درخواست می شود نسبت به این موضوع اهمیت داده و احیانا اگر در منزل، محیط پیرامونی، مغازه ها و محیط های سطح شهر درصورت مشاهده آب راکد به منظور رشد و تکثیر بی رویه این پشه مهاجم جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه یکی دیگر از محل هایی که برای رشد و تکثیر این پشه مناسب است داخل لاستیک های مستعمل است لذا مقرر گردید شهرداری ها نسبت به جمع آوری لاستیک های مستعمل که توسط مغازه هایی از قبیل آپاراتی ها و تعویض روغنی ها و غیره در سطح شهر وجود دارد جمع آوری و اقدام لازم برای امحا سازی را نیز بعمل آورند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: درخصوص انتقال پسماند های سطح شهر و همچنین انتقال پسماند های شهرستان های زارچ و تفت به منطقه پسماند شهرستان یزد توسط معاونت عمرانی درحال پیگیری است که در این خصوص نیز اقدامات موثری در خصوص مقابله با محیط هایی که این پشه می تواند رشد نماید جلوگیری شود.

پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا است. این بیماری‌ها می‌توانند علائم شدیدی مانند تب، سردرد، درد عضلانی و مفصلی و بثورات پوستی ایجاد کنند و در موارد شدید، کشنده باشند.

ابتلا به بیماری تب دانگ یا دِنگی در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته و هم اکنون ۴۰ شهر درگیر پشه آئدس هستند. طبق آخرین آمار ۱۵۰ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است که این افراد اغلب مسافران خارج از کشور مخصوصا کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار