گرمای طاقت‌فرسا مانع عزم نیشکری‌ها نشد؛

تلاش شبانه‌روزی برای جهش تولید در عملیات «تهیه زمین»/شب‌های پرکار در مزارع نیشکر خوزستان؛ طلوع امید به آینده‌ای پربار/پیش‌بینی افزایش ۱۴ درصدی برداشت نیشکر

درحالی‌که گرمای سوزان خوزستان نفس‌ها را در سینه حبس کرده، تلاش بی‌وقفه کارگران در مزارع نیشکر خوزستان در «عملیات تهیه زمین»، تصویری از عزم راسخ برای جهش تولید را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳ 21 July 2024

تابناک خوزستان: علی‌رغم شرایط سخت آب‌وهوایی، عملیات آماده‌سازی زمین برای کشت نیشکر که از فروردین‌ماه امسال آغاز شده، در حال انجام است و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

به دلیل گرمای هوا در طول روز، بخش عمده‌ای از این عملیات در شب انجام می‌شود. معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک‌خان با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق صورت‌گرفته برای انجام به‌موقع این عملیات، شرایط خاص آب‌وهوایی خوزستان را دلیل این امر عنوان کرد.

«پیوستگی» و «کیفیت» دو شاخص مهم در عملیات است، به همین دلیل بر فنّاوری، ابزار دقیق و کشاورزی دقیق تأکید ویژه‌ای شده است. امسال نیز تمرکز بیشتری بر این روند در کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان شده و به گفته دکتر عزیز کرملاچعب، از ابزارهای کنترل کیفیت و عمق‌کار مانند حسگر عمق‌سنج، ردیاب‌های جی‌پی‌اس برای ردیابی موقعیت دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای استفاده می‌شود.

نظارت مستمر بر عملیات تهیه زمین

معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک‌خان با تأکید بر اهمیت دوچندان نظارت در این عملیات، عنوان می‌کند که انجام اصولی و استاندارد این مرحله، می‌تواند تا حداقل پنج سال عملکرد مطلوب و پایداری را از مزارع انتظار داشت. به همین دلیل برای هر عملیات تهیه زمین، یک ناظر از میان نیروهای شرکتی در نظر گرفته شده است.

آنچه باعث می‌شود فرایند تهیه زمین طبق استاندارد و علمی انجام شود، بحث نظارت است. معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک‌خان معتقد است که انجام اصولی و استاندارد این مرحله، می‌تواند تا حداقل پنج سال عملکرد مطلوب و پایداری را از مزارع انتظار داشت. به همین دلیل برای هر عملیات تهیه زمین، یک ناظر از میان نیروهای شرکتی در نظر گرفته شده است.

در عملیات آماده‌سازی زمین، از نیروهای بومی مناطق پیرامونی کشت و صنعت‌های نیشکری استفاده می‌شود. بااین‌حال، پیش از شروع عملیات، نکات فنی و ایمنی به طور کامل به آن‌ها آموزش داده می‌شود. کرملاچعب این آموزش را برای نیروهای پیمانکاری «ضروری» می‌داند چرا که در کارایی و عملکرد آنان تأثیرگذار است و سبب افزایش بهره‌وری در تولید می‌شود.

نظارت و ارزشیابی پیمانکاران از دیگر نکات مورد تأکید معاون کشاورزی این واحد نیشکری است. پیمانکاران عملیات تهیه زمین، بر اساس مساحت کارکرد و سیستم ارزشیابی کیفی، مورد سنجش قرار می‌گیرند و این ارزشیابی در تداوم کار و پرداختی‌های آنان تأثیر بسزایی دارد.

پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات تهیه زمین

در حال حاضر، عملیات تهیه زمین در کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان در سطح بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع، ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. آن‌گونه که معاون کشاورزی این واحد نیشکری می‌گوید تا زمان آغاز عملیات کشت نیشکر در نیمه مردادماه امسال، این میزان به ۸۵ درصد خواهد رسید و مابقی نیز در حین کشت تا پایان شهریورماه انجام می‌شود.

کرملاچعب در پایان به پیش‌بینی افزایش تولید نیشکر در سال زراعی جاری هم اشاره کرد. وی از افزایش ۱۴ درصدی تولید نیشکر خبر داد و افزود: در سال زراعی گذشته بیش از ۷۹۰ هزار تُن نیشکر برداشت شد که امسال این میزان به ۹۰۰ هزار تُن خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار