آتش سوزی عمارت یا همان مرکز دفن زباله آمل

کد خبر: ۱۱۷۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶ 21 July 2024
آتش سوزی عمارت یا همان مرکز دفن زباله آمل

به گزارش تابناک مازندران ، روزنامه حرف آنلاین نوشت:

آتش سوزی عمارت یا همان مرکز دفن زباله شهرستان آمل در چهار دهه گذشته، در ظهر روز عاشورا، داغ ترین خبر یک روز داغ تابستانی بود. مرکز دفن زباله شهرستان آمل و شهرهای همجوار در منطقه عمارت قرار دارد از این رو به نام مرکز دفن عمارت شناخته شده است. مرکزی که امروز به یکی از پرچالش ترین مراکز دفن زباله کشور و استان مازندران تبدیل شده است.

مرکز دفن زباله آمل حدود 30 سال پیش با دستور مسئولان وقت شهرستان به محل دپوی زباله شهرستان آمل و شهرهای فریدونکنار، بابلسر، بابل، محمودآباد و نور تبدیل شد در طی یک دهه اخیر با افزایش دفن زباله در این منطقه دفن بخشی از زباله های شهرستان های دیگر در این منطقه متوقف شده اما هنوز هم روزانه تا 400 تن زباله گفته می شود که در این عمارت دفن می شود.

آخرین خبر مربوط به این مرکز دفن، دستور رئیس جمهور شهید بود که قرار بود این مرکز دفن متوقف و مرکز دفن جدیدی برای شهرستان در نظر گرفته شود اما تصمیم گیری اشتباه فرمانداری آمل این مساله را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرد. انتخاب یک مرکز دفن در میان جنگل های هیرکانی و در نزدیکی روستاهای این منطقه، تجمعات چند روزه را در منطقه شوکاشور موجب شد و در نهایت این مساله به فراموشی سپرده شد. 

 

پس از این ماجرا که 9ماهی از آن می گذرد، نه مرکز دفن دیگری برای آن از سوی فرمانداری معرفی شد و نه سیاست جدیدی برای مدیریت این غده عفونی در محور هراز.

نکته مهم تر و فاجعه بارتر اینکه مرکز دفن زباله آمل در کاسه سد هراز قرار دارد و با اتمام سد هراز این منطقه باید به زیر آب برود، منطقه ای که ده ها سال زباله های مختلف را در خود تلنبار کرده است.

از ابتدای ساخت سد هراز، مشخص شده بود که وزارت نیرو مسئول جابه جایی زباله های این مرکز است و باید تا پایان عملیات اجرایی سد، این مرکز از زباله عاری باشد.

با وجود گذشت بیش از ده سال از آغاز عملیات اجرایی سد هراز، هنوز تکلیف صدها هزار زباله دفن شده در مرکز عمارت تعیین تکلیف نشده است و هنوز هیچ طرحی برای ساماندهی این میزان زباله در مکانی که قرار است آب شرب  و کشاورزی 5شهرستان مازندران را تامین کند، ارائه نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار