امیدواری برای صادرات بیش از ۹۰ هزار تنی نخود در سال جاری

رئیس شورای ملی نخود ابراز امیدواری کرد، صادرات امسال نخود کشور به بیش از ۹۰ هزار تن برسد.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹ 20 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، ناصر مرادی با اشاره به وضعیت خوبی که در حال حاضر از نظر صادرات نخود در کشور داریم، گفت: سال گذشته هم از نظر تولید و هم صادرات نخود شرایط بسیار مناسبی داشتیم و افزایش عملکرد و تولید محصول نخود باعث شد میزان صادرات این محصول نیز به حدود ۹۶ هزار تن برسد.

وی این میزان صادرات را در حدود ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه دانست و عنوان کرد: تنها در سال ۱۳۸۱ میزان صادرات نخود کشور به ۱۳۹ هزار تن رسید و پس از آن طی برخی سال‌ها با ممنوعیت صادرات مواجه بودیم. سپس با از سرگیری صادرات میزان آن ابتدا از حدود هفت، هشت هزار تن آغاز شد و در نهایت سال گذشته صادرات ۹۶ هزار تنی را شاهد بودیم.

رئیس شورای ملی نخود، سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان را خریداران اصلی نخود ایرانی اعلام کرد و یادآور شد: خوشبختانه بازارهای جهانی این محصول در حال گسترش است، بگونه‌ای که امیدواریم صادرات به کشورهای آسیای شرقی، سریلانکا و ازبکستان را نیز داشته باشیم. ضمن اینکه درخواست برای خرید نخود ایرانی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز افزایش یافته است.

به گفته مرادی، در سفر اخیر سفیر بنگلادش به کرمانشاه و طی رایزنی‌هایی که صورت گرفت این امیدواری وجود دارد که نخود ایرانی به این کشور نیز صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار افزایش تقاضا در بازارهای جهانی، در داخل کشور نیز اقدامات بسیار خوبی از سوی فعالین بخش نخود در حوزه سورتینگ، بوجاری، بسته‌بندی و ... صورت گرفته که توان رقابتی ما را در بازارهای جهانی افزایش داده است.

رئیس شورای ملی نخود عامل دیگری که باعث افزایش رغبت به نخود ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود را کیفیت و طعم خوب نخود ایرانی برشمرد و اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به فاصله کمی که بین ایران و کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان وجود دارد و تعامل خوبی که با تجار این کشورها ایجاد شده، صادرات نخود به این کشورها را رونق داده است.

مرادی تنها نگرانی که بابت صادرات نخود در سال جاری وجود دارد را کاهش میزان تولید در داخل کشور به دلیل بارش‌های زیاد امسال و شیوع آفت قارچ دانست و گفت: هم اکنون برداشت نخود مناطق معتدل و گرمسیر انجام شده، اما برداشت در مناطق سردسیر هنوز در حال انجام است و باید با پایان برداشت محصول ببینیم که امسال میزان تولید چگونه خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد با مجموع این موارد، امسال هم صادرات نخود ایران به بیش از ۹۰ هزار تن برسد.

رئیس شورای ملی نخود، کرمانشاه را یکی از قطب‌های تولید و تجارت نخود دانست و گفت: کرمانشاه بیشترین سهم را در صادرات این محصول دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار