معاون آموزش و پرورش کرمانشاه:

امیدواریم شاهد گرایش بیشتر دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها باشیم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته ۳۶.۵ درصد دانش‌آموزان کلاس دهمی استان به سمت تحصیل در هنرستان‌ها هدایت شدند، گفت: امیدواریم امسال شاهد گرایش بیشتر دانش آموزان به ادامه تحصیل در هنرستانها که بازار کار بهتری دارند، باشیم.
کد خبر: ۱۱۷۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹ 14 July 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، ماشاءالله پروین با اشاره به آغاز فرآیند توزیع برگه‌های هدایت تحصیلی در بین دانش‌آموزان استان، گفت: تا پایان همین هفته برگه‌های هدایت تحصیلی به دست همه دانش‌آموزان کلاس نهمی استان که قرار است وارد پایه دهم شوند و قریب به ۳۰ هزار نفر جمعیت دارند، خواهد رسید.

 وی با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته با تلاش‌های صورت گرفته موفق شدیم نزدیک به ۶.۵ درصد دانش‌آموزانی که تمایل به تحصیل در رشته‌های نظری داشتند را به سمت تحصیل در هنرستان‌ها سوق دهیم، گفت: در سال تحصیلی گذشته ۳۶.۵ درصد دانش‌آموزان کلاس دهمی استان به سمت تحصیل در هنرستان‌ها هدایت شدند که این میزان در سال تحصیلی قبل از آن ۳۰ درصد بود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه رشته های ریاضی و فنی و حرفه ای و کار و دانش همچنان در استان مغفول مانده‌اند، گفت: انتظار داریم امسال شاهد گرایش بیشتر دانش آموزان به ادامه تحصیل در این رشته‌ها که بازار کار بهتری دارند، باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کارشناسان آموزشی دانش‌آموزان را به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش که بازدهی بیشتری داشته و بازار کار بهتری هم در انتظارشان است توصیه می‌کنند، از خانواده‌ها خواست با چشم باز و بر اساس بازار کار رشته‌ها برای دانش‌آموزان انتخاب رشته کنند.

پروین اظهار کرد: متاسفانه گاه برخی خانواده‌ها در فرآیند انتخاب رشته فرزندانشان به توانمندی‌، استعداد و ظرفیت های آنها توجهی نداشته و تنها از روی چشم و هم چشمی و یا توصیه‌های افراد غیرکارشناس در خانواده و بدون توجه به علاقمندی‌ دانش آموزان و بازار کار یک رشته اصرار به تحصیل فرزندشان در یک رشته خاص دارند که این موضوع بزرگترین چالش پیش روی آموزش و پرورش در فصل انتخاب رشته دانش آموزان است که اتفاقا بیشترین ضرر آن متوجه شخص دانش‌آموز و آینده شغلی و تحصیلی او می‌شود.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مدرسه و مشورت با معلمان فرزندشان در سالهای گذشته و نیز توجه به برگه هدایت تحصیلی که با در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی از جمله علاقمندی‌ خود دانش‌آموز، در نظر گرفتن استعدادهای او و نیز آینده شغلی و تحصیلی و بازار کار یک رشته تهیه شده، برای فرزندانشان بهترین انتخاب رشته را داشته باشند.

وی اضافه کرد: اولین فاکتوری که باید در فرآیند هدایت تحصیلی یک دانش‌آموز در نظر گرفته شود علاقه او است که در کنار فاکتورهای دیگری مثل بازار کار می تواند بهترین انتخاب رشته را برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد.

 پروین با اشاره به اصرار برخی از خانواده‌ها به تحصیل فرزندانشان در رشته علوم تجربی، توضیح داد: واقعیت این است که رشته علوم تجربی تنها چند رشته تاپ از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارد که احتمال قبولی داوطلبان در این رشته‌های تحصیلی با توجه به آمار بالای داوطلبان آنها برای دانش‌آموزانی که از نظر تحصیلی متوسط هستند، خیلی کم است و بقیه رشته‌های علوم تجربی بازار کار چندانی ندارند، لذا تحصیل دانش‌آموزان متوسط در این رشته توصیه نمی‌شود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به مشکلات استان در زمینه کمبود فضای هنرستانی داشت و گفت: هم در زمینه تعداد هنرستانها و هم در زمینه تجهیزات هنرستانی در استان خصوصا در ناحیه سه آموزش و پرورش کرمانشاه کمبودهای جدی داریم که در تلاش برای رفع این کمبودها هستیم.

پروین یادآور شد: قرار شده در برنامه هفتم توسعه بالغ بر هزار هنرستان در کشور ساخته شود که سهم استان کرمانشاه از این تعداد ۳۰ هنرستان در نظر گرفته شده که در تلاش برای افزایش این سهمیه به ۵۰ هنرستان در جهت بهبود فضاهای هنرستانی استان هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار